Produkt- og tjenestebeskrivelser

Om Nettsoft


Nettsoft ble etablert i 1990, og er en servicefokusert og løsningsorientert IKT-produsent og leverandør med et stort utvalg av utstyr og tjenester til private- og offentlige bedrifter.

Vi leverer det meste innenfor IKT-fagene herunder utstyr og programvare, nettverk/WiFi, skytjenester, server hostingtjenester og sikkerhetsløsninger samt mobil- og telekommunikasjon.

Vi er spesialister innen Microsoft telefoni og Mitel Mivoice samt mobile bedriftsnett integrasjoner, og vi innehar viktige sertifiseringer og godkjenninger fra Microsoft, Telenor, Telia og Phonero.
Vi utvikler også mobile bedriftsnett telefonintegrasjoner til kunde/fagsystemer, blant annet for SuperOffice, Microsoft Dynamics og Lime CRM med flere.

Vår samlede kunnskap og erfaring gjør oss til en unik leverandør i det norske markedet, som kommer våre kunder til gode.

Gjennom å levere gode løsninger til kunder i over 30 år, opptre ærlig og tilby en høy servicegrad har vi siden oppstart i 1990 opparbeidet oss en lojal kundemasse utelukkende basert på rykte.

Hjemmeside www.nettsoft.no
Telefon +47 22 88 19 19

Hvorfor velge Nettsoft som leverandør

Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

SmartCall Telefon og CRM integrasjon


SmartCall er en Windows programvare som er laget for å forenkle arbeidsdagen til de som benytter telefon og PC som arbeidsverktøy ved å gjøre det mulig å starte telefonsamtaler fra telefonnummer i hvilket som helst dataprogram, få nummeroppslag fra 1881 når ukjente ringer, og kontakt/sak-oppslag i eget CRM-system når kunder ringer.  SmartCall integrerer også mobil og Teams med Kuando Busylight, for de som ønsker å presentere sin status visuelt på kontoret. 

Generelt

SmartCall kobler eksisterende mobiler/telefoner sammen med din PC via operatørgodkjent bedriftsnett-API, som muliggjør en trådløs (over internett) kobling mellom din telefon, din PC og dine dataprogrammer, herunder bedriftens eget CRM system. SmartCall støtter mobiltelefoner, Microsoft Teams telefoni og IP-telefoner i bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia.

Hovedfunksjoner:

  • Klikk og ring (click to call) gjør at du kan starte telefonsamtaler ved å klikke på telefonnummer i alle dataprogram på din PC
  • CRM integrasjon gjør at du kan få data- og kontaktoppslag i ditt kunde/fagsystem når kunder ringer deg
  • Nummeroppslag fra Opplysningen 1881 gjør at du kan se navnet på ukjente som ringer deg, og bli varslet om telefonsalg
  • Katalogsøk fra Opplysningen 1881 gjør at du kan søke reklamefritt etter personer og bedrifter, og opprette disse i ditt CRM-system eller Outlook kontaktbok
  • Integrasjon med Kuando Busylight gjør at du kan vise alle på kontoret når du er opptatt og ledig i mobiltelefonen/Teams

Spar tid i kundebehandlingen med CRM-integrasjon

Effektiviseringsgevinsten er størst når SmartCall integreres med bedriftens interne CRM-system, fordi du slipper å bruke tid på å taste inn telefonnummer på din telefon, og å søke opp kunder/klienter når de ringer.

Med SmartCall presenteres informasjon om innringer med data fra CRM-systemet i et lite oppslagsvindu (toast) på din PC-skjerm allerede før du har besvart samtalen. Oppslaget kan så åpne tilhørende kontaktkort eller sak/ordre automatisk, eller manuelt ved at du klikker på oppslagsvinduet.

Vi tilbyr standardintegrasjoner mot de mest populære CRM-systemene i marked, men vi har også utviklet løsninger for banksystemer, medlemsregistre og andre. Vi tilbyr spesialtilpasning av integrasjoner.

Les mer om SmartCall standard integrasjoner:

Integrasjon med Opplysningen 1881

Når ukjente ringer vil SmartCall oppslagsvindu vise deg navnet og adressen fra Opplysningen 1881, slik at du enklere kan få informasjon om potensielt nye kunder. Data fra Opplysningen 1881, som er koblet sammen med Regnskapstall og Brønnøysund kan deretter benyttes til å opprette kontakten i direkte i støttede CRM-systemer, og/eller til din Outlook kontaktbok. Dette gjør at du sparer tid i registreringsarbeidet.

SmartCall nytteverdi

SmartCall kan hjelpe deg å spare én arbeidsuke i året

«Vent litt så skal jeg finne saken din»

En ganske vanlig kommentar fra kundeservice. Det tar i gjennomsnitt 37 sekunder for ansatte på kundeservice å søke frem informasjon når kunder ringer, og med bare 10 samtaler om dagen utgjør disse sekundene hele 23 timer i et arbeidsår på 230 dager.

Når det i tillegg tar ca 20 sekunder å taste et telefonnummer og ringe med mobilen, så kan SmartCall med sin klikk og ring funksjon spare ekstra 11 timer i året – altså nesten en hel arbeidsuke totalt per ansatt.

Eksempel på SmartCall oppslagsvindu (toast) på din PC-skjerm.

Her vist med SuperOffice integrasjon.

 

SmartCall Bestillingskjema


Opplysningen 1881


Opplysningen 1881 er Norges ubestridte beste tjeneste for eksterne katalogoppslag, og er derfor en naturlig del av vår SmartCall programvare som integrerer din telefon med dine dataprogrammer.

Med SmartCall og 1881 vil du få presentert informasjon om ukjente som ringer deg i et lite oppslagsvindu på din PC-skjerm, slik at du er bedre forberedt for samtalen, eller å kunne prioritere hvem du vil snakke med.

Illustrasjon SmartCall oppslagsvindu på din PC-skjerm. Her vist Når SmartCall og 1881 er integrasjon med SuperOffice. SmartCall støtter også andre CRM-systemer.

 

 

 

Spar tid i kundebehandlingen

 

SmartCall med 1881 funksjon kan også integreres med forskjellige kundebehandlingssystemer (CRM-systemer), blant annet SuperOffice CRMMicrosoft Dynamics CRM og Lime CRM, og en rekke andre systemer.

Når SmartCall med 1881 er integrert i kundebehandlingsystemet får du tilgang til en rekke tidsbesparende funksjoner, blant annet oppslag på kontaktkort, ordreregistrering og saksbehandling, samt mulig for Katalogsøk hvor du kan opprette kontaktinformasjon fra 1881 direkte i kundebehandlingssystemet. Dette gjør at du sparer tid på registreringsarbeid, og oppnår høyere kvalitet på registrerte kundedata.


Flere 1881 tjenester i SmartCall

1881 tjenesten i SmartCall inkluderer også:

  • Navn og adresse på innringer
  • Varsel om markedsføring/telefonsalg
  • Firmainformasjon (dersom firma)
  • Katalogsøk
  • Lagre 1881 informasjon i Outlook eller i kundebehandlingsystem (CRM)

Eksempel på bruk av SmartCall 1881 katalogsøk med oppretting av firma i kundebehandlingsystemet (CRM):

SmartCall SuperOffice integrasjon


SmartCall integrerer din vanlige bedriftsnett telefon med SuperOffice CRM og SuperOffice CS, slik at du kan spare tid og jobbe enklere.

Med SmartCall vil du kunne:

  • Starte telefonsamtaler ved å klikke på telefonnummer i SuperOffice (og alle andre programmer du har på din PC)
  • Få kontaktoppslag eller serviceoppslag i SuperOffice når kunder ringer deg
  • Få ekstern katalogoppslag fra Opplysningen 1881 når ukjente ringer deg, med mulighet til å opprette kunde i SuperOffice

SmartCall fungerer med SuperOffice CRM og CS Online G9, lokal 8.x web og Windows versjon, og  kan benyttes alle bedriftmobiler, IP-telefoner, Teams løsninger med telefoni i nettet til Telenor, Phonero og Telia (API integrasjon)


SmartCall oppslagsvindu

Når noen ringer din (mobil)telefon vil SmartCall presentere et oppslagsvindu nederst til høyre på din PC-skjerm med informasjon om hvem som ringer. Se bildet under.

Kontaktkort og/eller servicesaker kan åpnes automatisk eller ved å trykke på SuperOffice-ikonet i SmartCall oppslagsvindu. Trykker du på 1881 ikonet kan du lagre kontaktinformasjon fra 1881 til SuperOffice.

SmartCall oppslagsvindu kan også vise andre valgfrie data fra alle datafelter i SuperOffice, slik som kundekategori, status, omsetning, reskontro mv.

SmartCall Lime CRM integrasjon


SmartCall integrerer din bedriftsnett telefon med Lime CRM, slik at du kan jobbe enklere og kan yte enda bedre kundeservice.

Med SmartCall programvaren installert på din PC og Lime CRM vil du kunne:

  • Starte telefonsamtaler til kunder ved å klikke på telefonnummer i Lime CRM, og alle andre programmer du har på din PC
  • Når kunder ringer deg åpnes tilhørende kontaktkort i Lime CRM,  slik at du raskere kan være klar med informasjon, eller til å registrere et salg eller sak
  • Når ukjente, potensielt nye kunder ringer kan du enkelt registrere deres kontaktinformasjon i Lime CRM med informasjon fra Opplysningen 1881
  • Du kan få lagret en logg i Lime over alle inn og utgående samtaler med samtalelengde og tidspunkt samt et kort notat. Dette er linket mot bruker/ansatt og kunde 

SmartCall vil kort og godt sørge for at du vil spare tid og kan jobbe enklere 


SmartCall er laget for Lime CRM Online og Windows versjon, og fungere med alle bedriftmobiler, IP-telefoner, Teams og Skype for Business løsninger med telefoni i nettet til Telenor, Phonero og Telia (API integrasjon)


SmartCall oppslagsvindu

Når noen ringer din telefon vil SmartCall presentere et oppslagsvindu nederst til høyre på din PC-skjerm med informasjon om hvem som ringer. Se bildet under.

  • Er kunden registrert i Lime, vises Lime-ikonet i oppslagsvinduet.
  • Dersom innringer ikke er registrert i Lime vises navn og ikon fra 1881

Ved å trykke på Lime-ikonet åpnes tilhørende kontaktkort i Lime. Trykker du på 1881 ikonet kan du lagre kontaktinformasjon fra 1881 i Lime.

Du kan velge om SmartCall skal åpne kontaktkortet i Lime automatisk når kunder ringer, eller kun når du trykker på Lime-ikonet.

SmartCall oppslagsvindu kan også vise andre valgfrie data fra alle datafelter i Lime, slik som kundekategori, status, omsetning, reskontro mv.

 

 

 

SmartCall MS Dynamic integrasjon


SmartCall er en programvare som integrerer din telefon med Dynamics CRM, slik at du kan jobbe enklere og kan yte enda bedre kundeservice.

Med SmartCall programvaren installert på din PC og Dynamics vil du kunne:

  • Starte telefonsamtaler til kunder ved å klikke på telefonnummer i Dynamics, og alle andre programmer du har på din PC
  • Når kunder ringer deg viser SmartCall oppslagsvindu informasjon om innringer fra Dynamics, og kan automatisk åpne tilhørende kontaktkort i Dynamics
  • Når ukjente, potensielt nye kunder ringer får du kontaktinformasjon fra Opplysningen 1881, og du kan enkelt opprette kunden i Dynamics
  • Med inkludert katalogsøk fra 1881 får du tilgang til oppdatert informasjon, som kan benyttes til å opprette kunder i Dynamics

SmartCall vil kort og godt sørge for at du vil spare tid og kan jobbe enklere 


SmartCall fungere med alle bedriftmobiler, IP-telefoner, Teams og Skype for Business løsninger med telefoni i nettet til Telenor, Phonero og Telia (API integrasjon)


SmartCall oppslagsvindu

Når noen ringer din telefon vil SmartCall presentere et oppslagsvindu nederst til høyre på din PC-skjerm med informasjon om hvem som ringer. Se bildet under.

  • Er kunden registrert i Dynamics, vises data fra Dynamics i oppslagsvinduet.
  • Dersom innringer ikke er registrert i Dynamics vises navn og ikon fra 1881

Ved å trykke på Dynamics-ikonet åpnes tilhørende kontaktkort i Dynamics. Trykker du på 1881 ikonet kan du lagre kontaktinformasjon fra 1881 i Dynamics.

Du kan velge om SmartCall skal åpne kontaktkortet i Dynamics automatisk når kunder ringer, eller kun når du trykker på Dynamics-ikonet.

SmartCall oppslagsvindu kan også vise andre valgfrie data fra alle datafelter i Dynamics, slik som kundekategori, status, omsetning, reskontro mv.

 

SmartCall WEB URL integrasjon


WEB URL , eller URL basert weboppslag gjør at du manuelt eller automatisk kan få åpnet kontaktkort i ditt kunde- fagsystem når noen ringer deg. Funksjonen er er tilgjengelig i Fullversjon av SmartCall med abonnement på CRM integrasjon for Web URL Oppslag.

Selv om du benytter Web URL oppslag vil du alltid kunne trykke på 1881 logoen i oppslagsvinduet for informasjon fra Opplysningen 1881.

  • Ta kontakt med Nettsoft dersom det er ønskelig med spesialtilpasninger

Spesialtilpasninger


Vi tilbyr spesialltilpasninger og integrasjoner mot andre CRM-systemer på forespørsel.

 

SmartCall med Kuando Busylight


Busylight er en flerfarget LED-lampe som er laget for å vise alle på kontoret når du er opptatt og ledig, slik at du unngår unødige forstyrrelser. Vår SmartCall programvare muliggjør trådløs API-integrasjon med mobiltelefoner, i tillegg til å støtte Microsoft Teams.

Trådløs mobil integrasjon i telefoner i bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia 

SmartCall sørger for at Busylight blir direkte integrert i bedriftsnettet ved bruk av godkjent API, slik at det ikke nødvendig med noen kobling mellom din PC og mobiltelefon.

SmartCall kan leveres til alle som allerede har en Kuando Busylight, eller vi kan levere Busylight til eksisterende SmartCall kunder. Busylight støtter også alle Microsoft Teams løsninger.


  • SmartCall Busylight støtter alle telefoner i bedriftsnettet til Telenor, Telia og Phonero med direkte API-integrasjon
  • Fungerer med alle Microsoft Teams løsninger (med/uten telefoni)
  • Busylight leveres med 3m kabel, og plugges inn i en USB port på brukers PC
  • Ønsker du å benytte Busylight for å vise status utenfor kontordør eller møterom kan kabellengde utvides til 60 meter med standard datakabel (cat5/Ethernet adapter)

Trenger du Kuando Busylight, eller har du fra før?

 

SmartCall kan benyttes med eksisterende Busylight, og eksisterende SmartCall kunder kan ta i bruk Busylight uten ekstra kostnad.

Modell Alpha til venstre og Omega til høyre.

 

Vilkår og priser

  • Krever status API fra Telenor, Phonero eller Telia (veil kr 5,-/mnd. per bruker)
  • Kuando Busylight inkludert 6 mnd. SmartCall abonnement kr 599,-
  • 6 mnd. SmartCall abonnement for deg som har Busylight kr 199,-
  • Busylight lampe for deg som allerede benytter SmartCall kr 445,- 

Standard månedsabonnement etter 6 mnd. kr 50,- (kr 60,- med CRM integrasjon)

Etter 6 mnd. vil Busylight fortsatt fungere, men øvrige SmartCall tjenester som CRM integrasjon og 1881 tjenester vil stoppe. Tjenestene kan enkelt aktiveres igjen dersom behovene skulle endre seg.


TMPC - Teams status (presence)


TMPC – Teams Mobile Presence Connector er en Nettsoft utviklet- og produsert skytjeneste som overfører ansattes status fra Microsoft Teams til Bedriftsnett fra Telenor, Phonero og Telia. 


Hovedfunksjoner

  • Ansatte settes opptatt i mobil når de er opptatt i Teams, slik at de unngår å bli forstyrret med mobilsamtaler
  • Sentralbordet, dersom benyttet, kan se når ansatte er opptatt i Teams

Priser og vilkår

  • Månedspris er kr 10,-/aktiv bruker (volumrabatter tilgjengelig)
  • Bedriftsnett status API faktureres av operatøren (veil kr 5,-)
  • Antall brukere reguleres automatisk etter antall aktive brukere med telefonnr. i MS365, som matcher telefonnummeret i bedriftsnettet
  • Minimum faktureringsbeløp fra Nettsoft er kr 200,- per måned, tilsvarende 20 brukere
  • Bedriftsetablering kr 1500,- forutsetter at kunde/forhandler har tilpasset tjenesten ihht. til teknisk avklaring
  • Fakturering skjer per kvartal, og starter etter at tjeneste er satt i drift
  • Avtaletid – utløp av inneværende oppsigelsesmåned
  • Priser er oppgitt eks. mva.
  • Se Nettsoft øvrige vilkår

Bestilling og leveringstid

Etter at Teknisk klargjøring er gjennomført kan du fylle ut Bestillingskjemaet menyen til venstre.


 

TMPC Teknisk klargjøring


Etter å ha gjennomgått teknisk klargjøring i dette dokumentet kan du bestille tjenesten i menyen til venstre.


Generelt/Systemkrav

  • Bedriftsnettavtale med Telenor, Phonero eller Telia
  • Microsoft/Office 365 uten Teams telefoni eller
  • Microsoft/Office 365 med Teams telefoni (SKL-Teams, Tale i Teams mv.)
  • En ulisensiert brukerkonto i MS365 som kan benyttes som servicekonto for TMPC
  • Støtter bruk av MFA (to-faktor autentisering). Krever trusted IP adresse mot Nettsoft TMPC server.
  • Ansattes mobil- eller fastnett telefonnummer må være registrert i MS365
  • Ved opptatt i Teams blir mobilsamtaler viderekoblet ihht bedriftsnettets brukerinnstillinger for viderekoblinger
  • I Teams løsninger med PSTN telefoni vil det fortsatt ringe i Teams (selv om mobil er opptatt). For å unngå dette anbefaler vi at funksjonen «Busy On Busy» aktiveres i MS365

For Telenor Bedriftsnett kunder

TMPC kan benyttes av bedrifter både med og uten PSTN telefoni i Teams.

Dersom bedriften benytter Telenor SKL-Teams vil TMPC-tjenesten kunne iverksettes uten videre tilpasninger.

Dersom bedriften ikke har telefoni i Teams er det nødvendig å registrere et fastnett telefonnummer på de brukerne i bedriftsnettet som skal benytte TMPC tjenesten. Dette skyldes at Telenor API-et kun kan sette status mot et fastnett telefonnummer, og ikke direkte mot mobilnummeret i bedriftsnettet. Telefonnumrene vil kun bli benyttet som et «skyggenummer» for TMPC-tjenesten på brukerkontoene i bedriftsnettet. Det er ikke nødvendig med andre telefontjenester knyttet til nummeret, og mobiltelefonene vil fungere som vanlig.

Fastnett telefonnummer Telefonnummer koster kr 3,20 per stk. per måned, og leveres i serie á 10 nr.

Nettsoft bestiller nødvendig nummerserie til bedriften, og numrene kan tildeles brukere i bedriftsnettet av MBN admin, Telenor forhandler, eller av Nettsoft (mot vederlag).
Det har ingen betydning hvilket telefonnummer som tildeles brukeren i bedriftsnettet, og det er ikke nødvendig å registrere telefonnumrene på brukerne i MS365 så lenge disse kontoene er registrert med et mobilnummer.


Teknisk klargjøring

 

1. Bestilling av Nettsoft status API-tjeneste 

 

For at TMPC-tjenesten skal kunne kommunisere med bedriftsnettet må det aktiveres en status API-tjeneste hos din bedriftsnett operatør.
Ta kontakt med din bedriftsnett forhandler eller operatør for bestilling. Dersom API informasjonen ikke er registrert i bestillingskjemaet vil Nettsoft bestille APIet på vegne av kunde

Veiledende pris for API-et fra operatøren er kr 5,-/bruker/mnd.

API-kostnadene blir fakturert av operatøren og lagt til på alle aktive brukere i bedriftsnettet, uansett om de skal bruke TMPC-tjenesten eller ikke. Dette er bestemt av operatøren.
Vi gjør oppmerksom på at det samme APIet kan benyttes parallelt i vår programvare SmartCall telefon og CRM integrasjon.


2. Opprett servicekonto for TMPC i MS365

 

For at TMPC-tjenesten skal kunne lese Teams-status fra alle brukere må det opprettes en «servicekonto» i MS365.

  • Opprett en ulisensiert konto. Kontonavn er valgfritt, men benytt gjerne navnet «Nettsoft Servicekonto» med e-post adressen nettsoft.servicekonto@dittdomenenavn.no
  • Dersom TMPC skal benyttes sammen med vår kalendertjeneste Kalender Push, og konto for dette ikke er opprette, må kontoen settes opp med App Impersonate rettigheter.
    Dette blir en felles konto for begge tjenester
  • Lag et sikkert passord som IKKE må omfattes av regler for periodiske passordendringer. Passord kan om ønskelig endres senere i samråd med Nettsoft
  • Dersom bedriften benytter MFA (to-trinn autorisering) må det registreres en «trusted IP» i samråd med Nettsoft. IP-adressen oppgis av Nettsoft

3. Kontrollere telefonnummer i MS365

Det må kontrolleres at alle Teams brukere som skal benytte TMPC-tjenesten er registrert med et mobilnummer og/eller telefonnummer i MS365, og at numrene matcher brukerkontoene i bedriftsnettet.
Se spesielle krav for Telenor Bedriftsnett i innledningen.


4. Administrere brukere og unntak i MS365

Dersom du ønsker å administrere brukere og unntak fra TMPC-tjenesten kan du organisere brukere i MS365 grupper som du/admin oppretter med navnene som vist under. Dersom du vil ha tjenesten på alle brukere med telefoni behøver du ikke opprette noen grupper.

OBS! Gruppenavnet må skrives korrekt som anvist. 
Vi anbefaler at du kopierer navnet og limer det inn i MS365 gruppen du oppretter for å unngå skrivefeil

Nettsoft TMPC
Her kan du registrere brukere som skal benytte TMPC-tjenesten
Denne gruppen benyttes normalt dersom det er en mindre antall Teams brukere som skal være en del av TMPC tjenesten.
NB: Man skal ikke opprette både «Nettsoft TMPC» og «Nettsoft TMPC Unntak» !

Nettsoft TMPC Unntak
Her kan du registrere brukere som ikke skal benytte TMPC-tjenesten
Denne gruppen benyttes normalt dersom flesteparten skal ha TMPC tjenesten men noen skal unntas og ikke være med i løsningen.
NB: Man skal ikke opprette både «Nettsoft TMPC» og «Nettsoft TMPC Unntak» !

Nettsoft TMPC Unntak I telefonen
Her kan du registrere brukere som har TMPC men ikke ønsker å overføre Teams status – I telefon

Nettsoft TMPC Unntak Ikke forstyrr
Her kan du registrere brukere som har TMPC men som ikke ønsker å overføre Teams status – Ikke forstyrr

Nettsoft TMPC Unntak Opptatt
Her kan du registrere brukere som har TMPC men som ikke ønsker å overføre Teams status – Opptatt


5. Aktivering av TMPC tjenesten i MS365

Bedriftens MS365 administrator må aktivere tjenesten Nettsoft MS Services i MS365 ved å klikke på denne linken: https://ms365.nettsoft.no/
Det er viktig å aktivere tjenesten for alle i organisasjonen, selv om ikke alle skal bruke tjenesten

Tjenesten kan aktiveres når som helst, men må utføres før innsendelse av bestillingsskjemaet.


6. Bestilling

Etter av punktene over er utført, kan du sende inn bestillingskjemaet som du finner i menyen til venstre.

TMPC Bestillingskjema

Telefoni i Teams (NTC)


Vi er spesialister på Microsoft telefoni og mobile integrasjoner, og tilbyr løsninger for taleintegrasjon i Teams fra både Telenor, Phonero, Telia og utenlandske operatører.

Med telefoni i Teams kan ansatte velge mellom å ringe med sitt mobilnummer eller fastnett kontornummer fra sin PC/MAC, eller i Teams mobil App på nettbrett og mobil, fra hvor som helst. Dermed oppnår bedriften bedre tilgjengelighet og en enklere, tryggere og mer komplett kommunikasjonsløsning for ansatte og forbindelser.

Uavhengig leverandør med de beste løsningene

Et Google-søk på telefoni i Teams vil vise deg hvem som er ledende på dette i Norge. Det er ikke uten grunn at vi har produsert telefonløsninger for de største operatørene i Norge i over 10 år. Vi er en av svært få leverandører i markedet med kompetanse, erfaring og referanser innen IT, telekom og Microsoft telefoni. Kunder og IT-driftpartnere velger oss både på grunn av dette, men ikke minst fordi vi har et overlegent servicenivå, uansett hvor stor eller liten din bedrift er. 

Med Nettsoft som leverandør står din bedrift fritt til å velge eller blande operatører etter behov. Vi tilbyr alt i fra rådgivning og bistand til implementering av Telenor og Phonero/Telia telefoni i Teams, til migrering fra Skype for Business og andre telefonløsninger, og vi kan levere fullintegrert møterom med Teams Meeting Room.
I tillegg tilbyr vi unike integrasjoner med blant annet Teams status til sentralbord, automatisk nummeroppslag fra Opplysningen 1881, og mulighet for kontaktoppslag i eget kunde-/fagsystem.  

Telenor telefoni i Teams

Vi tilbyr både Telenors egen løsning for telefoni i Teams, kalt SKL-Teams, og vår uavhengige og egenproduserte tjeneste vi kaller Nettsoft Teams Connector (NTC).

For kunder som ønsker å ta i bruk SKL-Teams kan vi tilby bistand til integrasjon i Office365.

Ikke alle bedrifter kan eller ønsker å bruke Telenor SKL-Teams. Dette kan skyldes pris, dekningsproblemer (trenger flere operatører), restriksjoner i bedriftens Office365 løsning, eller rett og slett et ønske om å ha en uavhengig rådgiver, leverandør og support som ikke er begrenset til Telenor tjeneste- og serviceportefølje.

Vår NTC løsning er beregnet for slike bedrifter. NTC er fullintegrert med Telenor MBN på samme måte som SKL-Teams, men vi kan levere tale i Teams sammen med nyttige egenutviklede tilleggsfunksjoner og tjenester.

NTC leveres ofte i samarbeid med bedriftens egen IT-avdeling eller IT-driftspartner.

I begge løsningene utføres all administrasjon av telefonnummer, mobil- og Teams telefonibrukere, anropsstyring og eventuelt bruk av sentralbord er tilgjengelig via vanlig  nettleser samt mobil Apper.

Vi kan også tilby alt som har med administrasjon og tilpasninger av Mobilt Bedriftsnett, inkludert mobilabonnementer, SIM-kort samt alt av telefoner og tilleggsutstyr.

Phonero/Telia telefoni i Teams

Phonero produserer egen tale til Teams, som er integrert med deres Bedriftsnett løsning. Brukere kan velge å ringe med sitt mobilnummer (one-number) eller med fastnett nummer. All administrasjon av telefonnummer, mobil- og Teams telefonibrukere, anropsstyring og eventuelt bruk av sentralbord er tilgjengelig via vanlig nettleser samt mobil Apper.

Levering av Phonero/Telia taleintegrasjon i Teams innebærer at kunde, eller deres driftpartner selv implementerer dette i Office365. Vi er integreringspartner, og kan tilby bistand til dette arbeide. I tillegg kan vi levere telefonintegrasjon med ulike IT-systemer. Les mer under verdiøkende tilleggsfunksjoner.

Hvorfor velge telefoni i Microsoft Teams fra Nettsoft

  • Vi har fagkunnskaper og 30 års erfaring med IT-, telekom og mobile integrasjoner
  • Vi har produsert Microsoft telefoni for teleoperatører i over 10 år
  • Vi er sertifisert Microsoft partner
  • Vi er godkjent Telenor IPT-partner, API partner og forhandler
  • Vi er godkjent integrasjonspartner for Phonero/Telia
  • Vi tilbyr spesialutviklede løsninger for ulike integrasjoner
  • Vi krever ikke bedriftabonnement på mobiler (kun i one-number konsepter)
  • Vi kombinerer MBN med Office365 funksjoner for optimal funksjonalitet
  • Vi tilbyr inportering av alle eksisterende telefonnummer, eller få nye nummer
  • Vi kan kombiner våre løsninger med andre operatører for utenlandske telefonnr.

Unike og verdiøkende tilleggsfunksjoner

 

Nettsoft SmartCall
Telefonintegrasjon med bedriftens datasystemer

Vår egenutviklede programvare SmartCall gir økt funksjonalitet i Teams og kan integreres telefoni med bedriftens datasystemer.

Med SmartCall kan du klikk på telefonnummer i alle dataprogrammer og starte en Teams eller mobilsamtale, få automatisk nummeroppslag fra Opplysningen 1881, slik at du kan se navnet på ukjente som ringer deg, og du kan få kontaktoppslag direkte i bedriftens egne  kunde-/fagsystem, slik at du slipper å søke opp kunder som ringer. Dette sparer tid, og gjør at du kan yte bedre service.

Nettsoft Kalender Push
Automatisk Kalenderoverføring til MBN

Kalender Push er skybasert og installasjonsfri servertjeneste som løser to behov:

  1. Ansattes kalenderavtaler vises på MBN sentralbordet, slik at operatøren kan se når ansatte er opptatt.
  2. Ansatte kan få automatisk styrt viderekobling av telefonsamtaler når de er opptatt i møter, slik at de blir mindre forstyrret.

Kalender Push løser begge disse behovene, hver for seg eller sammen.

Kalender Push er godkjent av Telenor, og fungerer med Office365, lokale Exchange servere og Google Suite. 

Samtaleopptak / Voice Recording

Vil tilbyr ulike løsninger for samtaleopptak, enten bedriften bruker IP-telefoner, mobiler, Skype for Business eller Microsoft Teams, og vi tilbyr enkle løsninger for brukerstyrt opptak, og avanserte løsninger for bedrifter som er underlagt Finanstilsynets regelverk (compliance recording).

Zisson Wave kontaktsenter

Vi samarbeider med Zisson Wave, for de som ønsker en multikanal kontaktsenterløsninger.

NTC Teknisk klargjøring


 

NTC Bestillingsskjema


 

Nettsoft Kalender Push


Kalender Push er en Nettsoft produsert skytjeneste som automatisk overfører ansattes kalenderavtaler fra Microsoft 365 eller Google Workspace (Suite) til bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia.

Kalender Push løser to behov hver for seg, eller i en kombinasjon:

  • Bedriftsnett sentralbordet kan se når ansatte er opptatt/ledig fra møter og fravær i sine kalendre
  • Ansattes kalenderavtaler kan styre viderekobling av telefonsamtaler når ansatte er opptatt slik at de ikke blir forstyrret

Høydepunkter

  • Støtter Microsoft 365, Google Workspace (Suite) og lokale Microsoft Exchange installasjoner
  • Støtter overføring til bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia ved bruk av godkjente APIer
  • Leveres som skytjeneste uten behov for server- eller klientinstallasjoner
  • Automatisert aktivering og administrasjon av brukere (i MS365)
  • Tidsstyring for overføring av avtaler (for eksempel aktiv mellom kl 8 og 16)
  • Valgfri viderekobling av telefon når opptatt i kalender

Enkelt for ansatte – minimal brukeropplæring 

Ansatte registrerer sine kalenderavtaler som de er vant med i sitt foretrukne kalenderprogram (Outlook, Web, mobil). Avtalene overføres deretter automatisk til bedriftsnettet, med eller uten informasjon om hva avtalen inneholder.

 

Kalender Push teknisk klargjøring


Nettsoft Kalender Push er markedets enkleste og mest fleksible kobling mellom bedriftsnettet og firmaets Micrsoft365/Exchange Online eller Google Workspace (Suite) kalender.

  • Leveres som en skytjeneste, og krever ingen klient- eller serverinstallasjoner
  • Er godkjent for bruk i bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia
  • Støtter Microsoft MFA (to-faktor autentisering)
  • Leser automatisk brukere og innstillinger fra kalenderserveren
  • Fungere automatisk for brukere ved at alle vanlige opptatt og fraværsavtaler overføres med mobil fraværsprofil «Ikke tilgjengelig» (kan endres)
  • Kan om ønskelig sørge for at kalenderavtaler aktiverer viderekobling til brukers mobile svartjeneste når de er opptatt.
  • lar brukere overstyre standard fraværsprofil «Ikke tilgjengelig» ved å skrive inn andre fraværskoder i kalenderavtalens emnefelt, noe som er nyttig dersom man ønsker å opplyse om annen type fravær. Se Brukerveiledning
  • Kan settes opp med tidsstyring slik at overføring av avtaler til MBN kun er aktiv i kontortiden.
  • Tidsstyringen kan sørge for at heldagsavtaler (ferie, syk) kun overføres i kontortiden, og at eventuelle viderekoblinger til mobil svartjeneste ikke er aktiv utenfor kontortid. Sluttidspunktet for heldagsavtaler følger kontortiden og repeteres daglig. Det blir derfor ikke opplyst om endelig sluttidspunkt for heldagsavtaler som løper over flere dager.

Tekniske krav

  • Bedriftsnettavtale hos Telenor, Phonero eller Telia
  • Abonnement på API for Nettsoft Kalender Push (eventuelt Status API)
  • Brukere må være aktiv bruker mobil eller fastnett/Teams
  • En tjenestekonto for Nettsoft, som kan lese data fra kalenderserveren (Impersonate konto)

 

Impersonate konto MS365

For at Kalender Push-tjenesten skal kunne lese ansattes kalenderhendelser i kalenderserveren må det klargjøres en tjenestekonto for dette.

Det kan være en eksisterende eller ny konto, og det kan være en standardkonto eller en administrativ (Impersonate) konto. Ta kontakt dersom det er ønskelig å benytte en vanlig brukerkonto som tjenestekonto for Kalender Push.

·  En konto som kan utgi seg for å være «Administrator», med rettigheter til å lese alle kalenderavtaler
·  Vil ha rettigheter til å lese alle brukere og kalendre på eksisterende og nye bruker.

  • Vi anbefaler bruk av Impersonate konto da det med denne kontotypen ikke er nødvendig å tildele rettigheter når det legges inn nye brukere i Exchange.
  • Passord må ikke utløpe. Ved eventuell endring må Nettsoft informeres om dette.

Les mer om oppsett av Impersonate konto for MS365

https://help.salesforce.com/articleView?id=000212263&type=1

Informasjon om tjenestekonto fylles inn i bestillingskjemaet.

Administrasjon av brukere

Med MS365/Google vil Kalender Push-tjenesten hente brukers telefonnummer automatisk, for å matche dette med kontoen i bedriftsnettet.
Automatisk administrasjon av brukere er ikke tilgjengelig for lokale Exchange installasjoner. Her må det benyttes et Nettsoft spesifisert regneark.

Dersom du ønsker å administrere brukere og unntak fra KALPUSH-tjenesten kan du organisere brukere i MS365 grupper som du/admin oppretter med navnene som vist under.

OBS! Gruppenavnet må skrives korrekt som anvist. 
Vi anbefaler at du kopierer navnet og limer det inn i MS365 gruppen du oppretter for å unngå skrivefeil

Nettsoft KALPUSH
Her kan du registrere brukere som skal benytte Kalender Push tjenesten
Denne gruppen benyttes normalt dersom det er en mindre antall kalenderbrukere som skal være en del av tjenesten

Nettsoft KALPUSH Unntak
Her kan du registrere brukere som ikke skal benytte TMPC-tjenesten
Denne gruppen benyttes normalt dersom det er en mindre antall kalenderbrukere som IKKE skal være en del av tjenesten. 

Nettsoft KALPUSH Viderekoble
Her kan du registrere brukere som ikke som standard viderekobling av samtaler

Nettsoft KALPUSH Viderekoble unntak
Dersom standard er at viderekobling er slått på for alle brukere, kan du legge inn brukere som ikke skal ha viderekobling.

Kalender Push Bestillingsskjema

IT-løsninger og service


Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

Utvalg av utstyr og tjenester vi leverer

  • PC/MAC og tilhørende tilleggsutstyr
  • Alt av mobil/telefoni-tjenester fra Telenor (eneste forhandler i Norge med godkjenning innenfor både IPT og API)
  • Mobiltelefoner, nettbrett og tilleggsutstyr (godkjent Apple forhandler)
  • Profesjonelle hodesett og bordtelefon-apparater for mobiler og Teams
  • Dedikert møteromsutstyr for Teams (og Zoom), inkludert ekstern telefoni
  • Multifunksjonsskrivere og kopimaskiner
  • Internettforbindelse (fiber, DSL og mobilt bredbånd)
  • Nettverk, brannmur, switcher, profesjonelle Wi-Fi løsninger
  • Administrasjon og fakturering av lisenser for Microsoft 365 (Office 365) og Adobe
  • IT-driftsavtale med overvåkning, antivirus og backup
  • Online Backup av PC, servere og Microsoft 365

Egenutviklede- og egenproduserte integrasjoner og tjenester

  • Fullintegrert Telenor Mobilt Bedriftsnett IP-telefoni i Microsoft Teams (uavhengig Direct Routing)
  • Telenor, Phonero og Telia integrasjon i SuperOffice, Microsoft Dynamics, Lime CRM og mange andre CRM/ERP systemer
  • Exchange- og Google kalenderintegrasjon til Telenor MBN
  • Teams opptatt status til Telenor Mobilt Bedriftsnett

 


Anbefaling og kostnadsfaktorer

Ettersom vi kan levere det meste av utstyr og tjenester innenfor IKT vil vi kunne levere det bedriften selv spesifiserer, men vi vil også kunne anbefale alternativer basert på erfaring i egne og andre kunders løsninger.

Prissammenligning og viktige beslutningselementer

Utgangspunktet for våre anbefalinger vil alltid bestemmes av din bedrifts behov, etter “må ha” og “beste praksis” prinsipper.

Pris på en leveranse avhenger av en rekke faktorer, som f.eks. hva slags programvare og tjenester den skal inneholde, og hvor de skal være plassert (kundeplassert, skytjenester eller hybrider).

Kapasitet, ytelse og feiltoleransekrav på utstyret samt lisensieringsmodeller er også faktorer som påvirker.

Det som imidlertid har størst innvirkning på prisen, er om systemene skal installeres på nytt eller gammelt utstyr, type programvare, 3de part leverandører, og mengden av data som skal overføres fra andre løsninger.

Ettersom det er så mange faktorer som spiller inn i en leveranse er det vanskelig å kunne gi en fast pris på en leveranse. Våre installasjonspriser er derfor basert på et estimat, men basert på erfaring fra tilsvarende leveranser. 

I tilfeller hvor det er ønskelig med fastpris må vi enten få tilsendt en komplett kravspesifikasjon, eller vi må gjennomføre en fakturerbar foranalyse hvor vi må ta høyde for alle uforutsette elementer som kan oppstå. Erfaringsmessig vil en enklere behovsavklaring og gjennomføring være det rimeligste alternativet for mindre bedrifter.

Arbeidskostnader som oppgis i dette eller andre dokumenter du får fra oss er av ovennevnte grunner basert på estimater. Fakturering foregår alltid etter medgått tid, og du betaler ikke for arbeid som eventuelt skyldes feil eller forsinkelser i fra vår side.

Utstyret er priset etter dagens priser, men bestillingsdagens priser gjelder. Ettersom både utstyrsspesifikasjoner og priser endrer seg hyppig kan disse ikke garanteres før bestillingsdag. Variasjonene kan skyldes endringer i spesifikasjoner, eller svingninger i valuta eller leveringsbetingelser fra produsenter og leverandører.

Utstyrspriser vil uansett bli gjennomgått på bestillingstidspunktet, og eventuelle avvik vil bli informert.

Abonnementstjenester/skytjenester har som oftest faste priser innenfor avtaleperioden.


Dersom det ikke er utarbeidet en detaljert kravspesifikasjon er det vanskelig eller nærmest umulig å sammenligne priser fra flere leverandører. Dette har bakgrunn i flere faktorer:

  • Foreslått løsning kan være designet forskjellig (kunnskapsnivå/erfaring)
  • Det kan være ulike spesifikasjoner på utstyret (selv om det tilsynelatende ser likt ut)
  • Ulike produsenter, kvaliteter og garantiperioder
  • Det kan tilbys forskjellige lisensieringsmodeller
  • Det kan være gjort ulike forbehold og forutsetninger til leveransen.

Elementer som påvirker arbeidsmengden og totalkostnad

  • Store datamengder som skal flyttes til ny løsning
  • Feil i data som skal flyttes (virus/korrupte filer)
  • Manglende informasjon om brukere, programvare og lisenser.
  • Feil og/eller dårlig ytelse på bruker PC-er
  • Manglende informasjon om administrasjon av Internett domenet
  • Arbeid med 3de part forretningsprogrammer og/eller dets leverandør
  • Feil i programvaredrivere for nettverksskrivere og annet nettverksutstyr
  • Lav linjekapasitet mot Internett
  • Dårlig ytelse, manglende funksjonalitet eller feil på eksisterende nettverksutstyr
  • Avbrudd som følge av spørsmål og bistand til brukere.

 

Microsoft365 / Office365

Hvorfor velge Nettsoft som leverandør

Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

Microsoft365 / Office365 er den mest populære og solgte leveransemodellen for systemprogramvare og kommunikasjon til bedriftsmarkedet.

Med Microsoft 365 kan bedriften både få levert domeneserverløsning (Azure og AAD), e-post, skylagring, samarbeidsløsninger og programvare til faste månedlige priser uten å måtte investere i lisenser eller tenke på vedlikehold og oppgraderinger.

Nettsoft er godkjent Microsoft CSP leverandør (Cloud Service Provider), noe som innebærer at vi i tillegg til å tilby profesjonell support, kan være bedriftens lisensadministrator. Fordelen med dette er at bedriften slipper å betale sine 365-abonnementer med kredittkort, men får tilsendt faktura fra Nettsoft.

Med MS365 leverer vi blant annet:

  • Lisensadministrasjon og fakturering
  • Serviceavtale
  • Profesjonelle og tryggere e-post tjenester for alle enheter
  • Office-pakken – alltid oppdatert på alle enheter
  • Fastnett PSTN telefoni og mobile integrasjoner i Microsoft Teams
  • Domene serverløsninger med AAD integrasjoner mm.
  • Sikkerhetsløsninger. Herunder MS365 backup av OneDrive og Sharepoint, antivirus mm.

IT-brukerutstyr

Hvorfor velge Nettsoft som leverandør

Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

Utstyr og programvare

Nettsoft har forhandleravtale med alle markedsledende utstyrsfabrikanter og distributører, og kan således levere det meste av utstyr, programvare og tjenester i markedet.

For kunder som ikke kan spesifisere sitt behov vil anbefale produkter vi har best erfaring med.
Dette bidrar til mer effektiv installasjon, og bedre support og service på produktet eller løsningen.

Utvalg av utstyr og tjenester vi leverer

  • PC/MAC og tilhørende tilleggsutstyr
  • Alt av mobil/telefoni-tjenester fra Telenor (eneste forhandler i Norge med godkjenning innenfor både IPT og API)
  • Mobiltelefoner, nettbrett og tilleggsutstyr (godkjent Apple forhandler)
  • Profesjonelle hodesett og bordtelefon-apparater for mobiler og Teams
  • Dedikert møteromsutstyr for Teams (og Zoom), inkludert ekstern telefoni
  • Multifunksjonsskrivere og kopimaskiner
  • Internettforbindelse (fiber, DSL og mobilt bredbånd)
  • Nettverk, brannmur, switcher, profesjonelle Wi-Fi løsninger
  • Administrasjon og fakturering av lisenser for Microsoft 365 (Office 365) og Adobe
  • IT-driftsavtale med overvåkning, antivirus og backup
  • Online Backup av PC, servere og Microsoft 365

Egenutviklede- og egenproduserte integrasjoner og tjenester

  • Fullintegrert Telenor Mobilt Bedriftsnett IP-telefoni i Microsoft Teams (uavhengig Direct Routing)
  • Telenor, Phonero og Telia integrasjon i SuperOffice, Microsoft Dynamics, Lime CRM og mange andre CRM/ERP systemer
  • Exchange- og Google kalenderintegrasjon til Telenor MBN
  • Teams opptatt status til Telenor Mobilt Bedriftsnett

Anbefaling og kostnadsfaktorer

Ettersom vi kan levere det meste av utstyr og tjenester innenfor IKT vil vi kunne levere det bedriften selv spesifiserer, men vi vil også kunne anbefale alternativer basert på erfaring i egne og andre kunders løsninger.

Utgangspunktet for våre anbefalinger vil alltid bestemmes av din bedrifts behov, etter “må ha” og “beste praksis” prinsipper.

Pris på en leveranse avhenger av en rekke faktorer, som f.eks. hva slags programvare og tjenester den skal inneholde, og hvor de skal være plassert (kundeplassert, skytjenester eller hybrider).

Kapasitet, ytelse og feiltoleransekrav på utstyret samt lisensieringsmodeller er også faktorer som påvirker.

Det som imidlertid har størst innvirkning på prisen, er om systemene skal installeres på nytt eller gammelt utstyr, type programvare, 3de part leverandører, og mengden av data som skal overføres fra andre løsninger.

Ettersom det er så mange faktorer som spiller inn i en leveranse er det vanskelig å kunne gi en fast pris på en leveranse.
Våre installasjonspriser er derfor basert på et estimat, men basert på erfaring fra tilsvarende leveranser. 

I tilfeller hvor det er ønskelig med fastpris må vi enten få tilsendt en komplett kravspesifikasjon, eller vi må gjennomføre en fakturerbar foranalyse hvor vi må ta høyde for alle uforutsette elementer som kan oppstå. Erfaringsmessig vil en enklere behovsavklaring og gjennomføring være det rimeligste alternativet for mindre bedrifter.

Arbeidskostnader som oppgis i dette eller andre dokumenter du får fra oss er av ovennevnte grunner basert på estimater. Fakturering foregår alltid etter medgått tid, og du betaler ikke for arbeid som eventuelt skyldes feil eller forsinkelser i fra vår side.

Utstyret er priset etter dagens priser, men bestillingsdagens priser gjelder.
Ettersom både utstyrsspesifikasjoner og priser endrer seg hyppig kan disse ikke garanteres før bestillingsdag. Variasjonene kan skyldes endringer i spesifikasjoner, eller svingninger i valuta eller leveringsbetingelser fra produsenter og leverandører.

Utstyrspriser vil uansett bli gjennomgått på bestillingstidspunktet, og eventuelle avvik vil bli informert.

Abonnementstjenester/skytjenester har som oftest faste priser innenfor avtaleperioden.


Dersom det ikke er utarbeidet en detaljert kravspesifikasjon er det vanskelig eller nærmest umulig å sammenligne priser fra flere leverandører. Dette har bakgrunn i flere faktorer:

  • Foreslått løsning kan være designet forskjellig (kunnskapsnivå/erfaring)
  • Det kan være ulike spesifikasjoner på utstyret (selv om det tilsynelatende ser likt ut)
  • Ulike produsenter, kvaliteter og garantiperioder
  • Det kan tilbys forskjellige lisensieringsmodeller
  • Det kan være gjort ulike forbehold og forutsetninger til leveransen.

Elementer som påvirker arbeidsmengden og totalkostnad

  • Store datamengder som skal flyttes til ny løsning
  • Feil i data som skal flyttes (virus/korrupte filer)
  • Manglende informasjon om brukere, programvare og lisenser.
  • Feil og/eller dårlig ytelse på bruker PC-er
  • Manglende informasjon om administrasjon av Internett domenet
  • Arbeid med 3de part forretningsprogrammer og/eller dets leverandør
  • Feil i programvaredrivere for nettverksskrivere og annet nettverksutstyr
  • Lav linjekapasitet mot Internett
  • Dårlig ytelse, manglende funksjonalitet eller feil på eksisterende nettverksutstyr
  • Avbrudd som følge av spørsmål og bistand til brukere.

 

Nettverk Infrastruktur

Hvorfor velge Nettsoft som leverandør

Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

Nettsoft leverer de fleste server- og nettverksbaserte løsninger, basert på din bedrifts behov.

Vi kan levere komplett infrastruktur, fra internettlinjer til brannmurer, switcher, datakabling,  og til profesjonelle- og administrerbare trådløse nettverk.

Server og servertjenester kan leveres på ulike måter som beskrevet her.

Microsoft 365 (Office 365)

Microsoft 365 er i dag den foretrukne og mest solgte leveransemodellen for systemprogramvare og kommunikasjon til bedriftsmarkedet. I våre leveranser vil vi alltid vurdere en eller flere slike tjenester dersom vi ser at det hensiktsmessig for løsningen til din bedrift.

Med Microsoft 365 kan bedriften både få levert domeneserverløsning, e-post, skylagring, samarbeidsløsninger og programvare til faste månedlige priser uten å måtte investere i lisenser eller tenke på vedlikehold og oppgraderinger.

Nettsoft er Microsoft CSP leverandør (Cloud Service Provider), som innebærer at vi i tillegg til å tilby profesjonell support, kan være bedriftens lisensadministrator. Dette betyr også at bedriften slipper å betale abonnementer med kredittkort, men får tilsendt faktura fra Nettsoft.

Kundeplassert løsning (on-premises)

Dette betyr at utstyr og systemer blir installert i bedriftens lokaler.

Dette har vært den tradisjonelle måten og levere løsninger på, men kombineres nå oftere med skytjenester pga. funksjoner og kostnadselementer.  Se kapittel for hybride løsninger.

Kundeplasserte løsninger kan være aktuelle for bedrifter med spesielle behov, eller for bedrifter som er underlagt offentlige krav til personvern og regulativer, lagring av sensitiv informasjon mv.

Skytjenester/nettskytjenester (online/cloud)

Skytjenester, eller online tjenester innebærer at systemer blir installert på servere i et internett tilgjengelig datasenter.

Fordelen med dette er at bedriften slipper å investere i lokal serverkapasitet, og kan spare penger i forhold til utstyrsinvesteringer, installasjonsarbeider og lisenser samt fremtidige kostnader til oppgraderinger, drift og vedlikehold.

Skytjenestene leveres ofte ferdig installert og kan enten være en e-post server, eller også telefonsentral, videokonferanseløsning, dokumentarkiv, kundebehandling, regnskap mv.

Trenden er at tradisjonelle IT-systemer etter hvert kun vil bli levert som skytjenester.

Med skytjenester betaler bedriften for bruk av tjenestene på abonnementbasis etter faktisk bruk av ressurser og antall aktive brukere i bedriften.

Private skytjenester fra Nettsoft (Privat Cloud/Virtuelle servere)

De fleste offentlige skytjenester er laget for å tilfredsstille generelle behov for mange kunder, og det er en del tjenester og systemer det ikke er praktisk å kjøre som offentlig skytjeneste. Eksempler på dette kan være ERP/regnskapssystemer og egenutviklede løsninger.

Det er viktig å være klar over at du med offentlige skytjenester (Azure) betaler for tidsbruk, bruk av kapasitet og ressurser. Det kan derfor være vanskelig å forutse de faktiske kostnadene på slike løsninger.

Av denne grunn tilbyr også Nettsoft egenproduserte skytjenester, også kalt «Privat Cloud», og som kan integreres med både kundeplasserte løsninger, og tjenester fra for eksempel Microsoft Office 365.

Et vanlig scenario i dag er at en bedrift leier Office 365 tjenester av Microsoft, men leier utfyllende kommunikasjon, servertjenester og driftstjenester fra oss.

Private skytjenester fra Nettsoft:

    • Windows serverutleie (multibedrift/multitenant) og privat dedikerte)
    • Terminalservere
    • Telefoni og mobile integrasjoner med Office365 (Microsoft Teams med telefoni)
    • Trådløse nettverksløsninger med sentral administrasjon
    • Antivirus
    • Online Backup
    • Overvåkning og driftstjenester

Hybride løsninger (kombinasjon av kundeplassert, privat- og offentlig skytjenester)

Det å koble lokale kundeplasserte servertjenester (eller private skytjenester) sammen med offentlige skytjenester kalles hybride løsninger.

Dette er løsninger for bedrifter som ønsker å benytte enkelte skytjenester, men samtidig har behov for lokal server for å kunne kjøre egne forretningsprogrammer lokalt. En lokal server kan også benyttes til å lagre data man ikke ønsker eller kan lagres i skyen (personvern).

Med hybride løsninger installeres den lokale serveren på en slik måte at den integreres med skytjenesten, slik at det oppnås en enhetlig pålogging, administrasjon og brukerkontroll.

Sikkerhetstjenester


Hvorfor velge Nettsoft som leverandør

Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

Serviceavtale

Serviceavtale MS/Office365

Innhold her

Her kommer snart info

Serviceavtale Teams Telefoni

Her kommer snart informasjon

Serviceavtale Prioritet og Respons

Denne avtalen innebærer at du får prioritet fremfor kunder uten avtale.

Driftsavtaler


Hvorfor velge Nettsoft som leverandør

Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

Våre driftsavtaler ivaretar vedlikehold av alle typer serverløsninger og lokalt installert infrastruktur.

Avtalen vil bidra til tryggere databehandling ved at alt av datautstyr blir samlet i et felles overvåkning- og sikkerhetssystem, som Nettsoft kan administrere for din bedrift.

Ved å kombinere driftsavtalen med vår serviceavtale vil bedriften oppnå enda bedre service, med prioritet og raskere responstid samt 10% rabatt på våre timepriser (når avtalen samlet overstiger kr 1500,- per måned).

 

 

VPS - Virtuell Privat Server


Nettsoft VPS er navnet på vårservertjeneste beregnet for de som ønsker en enkel og driftssikker løsning for administrasjon av adgangskontrollsystemer på ulike lokasjoner. I dag benyttes løsningen av blant annet Salto Space (XS4), og Assa Abloy SmartAir, men den støtter i prinsippet all Windows og webbasert programvare.

Programvaren for adgangskontrollsystemet installeres på Nettsoft VPS (serveren), som kommuniserer med adgangskontrollens lokale dørkontrollere- og/eller kortkoderenheter via en spesialtilpasset mobil 4G ruter.

Med Nettsoft VPS trenger du ikke å forholde deg til IKT-tekniske utfordringer, og du vil ikke trenge hverken lokal internettlinje eller å investere i dedikert datautstyr. Ved at Nettsoft VPS er en dedikert løsning for adgangskontrollen, adskilt fra annet nettverk, vil du kunne unngå fremtidige problemer og feilsøking i et lokalt nettverk hvor mange annet utstyr, brukere og leverandører er involvert.

Enklere administrasjon

Du (eventuelt din leverandør) vil få sikker tilgang til administrasjon av adgangskontrollsystemet på Nettsoft VPS fra hvor som helst via Internettforbindelsen. Avhengig av programvaren kan dette være en webside du åpner i din nettleser, eller et Windows program du fjernstyrer via Remote Desktop (standard RDP).

VPS-tjenesten består sammenfattet av:

  1. En leid (hosted) Windows Server hvor du kan installere programvare for å administrere ditt adgangskontrollsystem. Se spesifikasjoner på side 4.
  2. En eller flere mobile ruter(e) som utplasseres på lokasjon hvor du har utstyret som skal administreres.
    Den mobile ruteren kan plasseres hvor som helst hvor det er mobildekning. Ved eventuelt dårlig dekning kan det leveres datakabler opp til 150m, fiberløsninger, eksterne 4G antenner og/eller alternativ mobiloperatør.

Dersom man ikke kan eller ønsker å bruke vår mobil 4G ruter, kan Nettsoft VPS under visse forutsetninger kobles mot lokal internettlinje og brannmur. Men levert med vår dedikerte mobile ruter blir løsningen mer forutsigbar ved at den ikke blir påvirket av eventuelle fremtidige endringer i lokalt nettverk eller Internettlinje. Det mobile mobilabonnementet som følger med ruteren, er i de fleste tilfeller rimeligere enn dedikerte Internettlinjer.

For ekstra lag av sikkerhet må du benytte en kryptert VPN-tilkobling for å få tilgang til Nettsoft VPS og programvaren.
Som standard benyttes Windows «SSTP» (innebygget i PC-er), og/eller mot tillegg «L2TP» for MAC/iOS.

Forenklet løsningsskisse

 

 

Mobil 4G ruter inkludert 5GB dataabonnement og overvåkning

Til løsningen leverer vi det som kalles «Enterprise grade» utstyr, eller enklere forklart en eller flere rutere som er designet for forretningskritisk kommunikasjon. Dette betyr at den er ekstra driftssikker, og at den kan leveres med doble mobiloperatørtilkoblinger for ekstra redundans (tillegg).

Den norskutviklede ruteren fra Celerway leveres ferdig tilpasset med mobilt dataabonnement, og med kryptert kommunikasjon med VPS. En VPS løsning kan leveres med flere rutere (flere lokasjoner).

Lokale dørkontrollere- og /eller kortkodeenheter tilkobles en av de fire ledige dataportene (Ethernet/RJ45). Ruteren kan om nødvendig utvides med flere switcher, fiber eller eksterne antenner.

Ruteren leveres som standard med SIM-kort og dataabo på 5GB fra COM4 (Telia nettet), men kan også leveres med Telenor, eller med begge operatører samtidig for maksimal redundans (2 SIM-kort plasser).


Priser og vilkår

VPS Tjenestebeskrivelse og teknisk info


 

Bestillingsskjema VPS


 

Suggest Edit