Produkt- og tjenestebeskrivelser

Om Nettsoft



Nettsoft ble etablert i 1990, og er en servicefokusert og løsningsorientert IKT-produsent og leverandør med et stort utvalg av utstyr og tjenester til private- og offentlige bedrifter.

Vi leverer det meste innenfor IKT-fagene herunder utstyr og programvare, skytjenester, server og serverhosting, øvrig nettverk/WiFi løsninger, mobil- og telekommunikasjon samt sikkerhetsløsninger og administrasjon.

Vi er spesialister innen Microsoft telefoni (Teams PSTN) og Mitel Mivoice samt mobile bedriftsnett integrasjoner, og vi innehar viktige sertifiseringer og godkjenninger fra blant annet Microsoft, Telenor, Telia og Phonero.

Vi utvikler også telefonintegrasjoner til CRM/kundesystemer, blant annet for SuperOffice, Microsoft Dynamics og Lime CRM med flere.

Vår samlede kunnskap og erfaring gjør oss til en unik leverandør i det norske markedet, som kommer våre kunder til gode.

Gjennom å levere gode løsninger til kunder i over 30 år, opptre ærlig og tilby en høy servicegrad har vi siden oppstart i 1990 opparbeidet oss en lojal kundemasse utelukkende basert på rykte.

Hjemmeside www.nettsoft.no
E-post: info@nettsoft.no
Telefon +47 22 88 19 19

 

SmartCall CTI - Telefonintegrasjon


SmartCall er en Windows programvare som muliggjør en integrasjon mellom din vanlige mobil/telefon¹ og din PC, og dine dataprogrammer, herunder ditt CRM-system.

SmartCall er laget for å forenkle arbeidsdagen til de som benytter telefon og PC som arbeidsverktøy, ved å kunne starte mobil/telefonsamtaler ved å klikke på telefonnummer i hvilket som helst dataprogram på din PC, få kontakt/sak-oppslag i eget CRM-system når kunder ringer, og nummeroppslag fra Opplysningen 1881 når ukjente ringer. Oppslaget og informasjonen fra 1881 kan videre benyttes til å opprette nye kunder i CRM-systemet, slik at du reduserer registreringsarbeidet, eller du kan benytte inkluderte reklamefrie katalogsøk fra 1881 for å opprette kunder.

SmartCall inneholder også mulighet for integrasjon med LED-lampen Kuando Busylight (tillegg),  slik at du kan presentere din opptatt/ledig status i mobilsamtaler eller Teams for å unngå unødvendige forstyrrelser når du jobber i åpent kontorlandskap.

Smartcall vil verdiøke bedriftens investering i både bedriftstelefoni og CRM-systemer, og vil kort og godt sørge for at alle som benytter PC og telefon som daglige arbeidsverktøy kan jobbe enklere og mer effektivt.


¹ Gjelder mobiltelefoner, IP-telefoner og Teams med PSTN telefoni i norske bedriftsnett fra Telenor, Phonero eller Telia. Vi jobber med å få avtale med flere operatører. SmartCall fungerer ikke med private mobilabonnementer.


CRM-integrasjon (kundebehandling)

Når SmartCall integrerer din telefon med med bedriftens CRM-system slipper du å bruke tid på å taste inn telefonnummer til kunder du vil ringe, og å søke opp de opp i CRM-systemet når de ringer deg.

I samme øyeblikk som din telefon ringer vil SmartCall presentere et lite oppslagsvindu (toast) nederst til høyre på PC-skjermen, hvor det presenteres informasjon om hvem som ringer, enten med data fra ditt CRM-system, eller fra Opplysningen 1881, dersom ukjente ringer. Se eksempel på oppslagsvinduet under.
SmartCall kan åpne tilhørende kontaktkort, starte saksbehandling eller ordresystem i CRM-systemet automatisk etter behov.

Med kun 10 telefonsamtaler om dagen kan SmartCall effektivisere nesten en arbeidsuke i året per ansatt fordi det i snitt tar 37 sekunder å søke opp kunder/saker, og 20 sekunder når du skal ringe kunder (basert på 240 dagers arbeidsår).

Med SmartCall vil kundebehandlingen starte raskere, og du vil være bedre forberedt og kan møte (den potensielle nye) kunden med et overlegent servicenivå.

Vi tilbyr standardintegrasjoner mot de mest populære CRM-systemene i marked, men vi har også utviklet løsninger for banksystemer, medlemsregistre og andre, og vi tilbyr spesialltilpasninger.

Les mer om våre standard integrasjoner:

Eksempel på SmartCall oppslagsvindu (toast) på din PC-skjerm.

Her vist med SuperOffice integrasjon.

 

Priser og Bestillingskjema


Bestilling og levering

  • Fyll ut skjemaet under
  • Dersom du ikke registrerer brukernavn og passord for API til Bedriftsnettet i skjemaet, vil Nettsoft bestille dette på vegne av bedriften
  • Vi sender deg lisensnøkkel og instruksjon for installasjon av SmartCall CTI etter at registreringen er behandlet (normalt innen én virkedag)
  • Vi tar kontakt for avtale om installasjon og opplæring
  • Utrulling av SmartCall i store nettverk, virtuelle maskinmiljøer, som Citrix og RDP avtales skjærskilt

Inntil 60 dagers prøveperiode

Bedriften kan prøve SmartCall kostnadsfritt på valgfritt antall maskiner inntil siste dag av påfølgende måned etter av SmartCall første gang ble installert. Etter prøveperioden faktureres det for det antall som er installert, minimum total faktura på kr 200,-/mnd. SmartCall rapporterer selv antall brukere på hver lisensnøkkel. Dersom det ikke er ønskelig å benytte SmartCall, må det sendes melding til support@nettsoft.no, og programvaren må avinstalleres på alle maskiner for å unngå å bli fakturert.

Abonnementspriser priser per aktiv bruker per måned

  • SmartCall programvare inkludert integrasjon med Opplysningen 1881 kr 50,-
  • Tillegg for CRM-integrasjon kr 10,- (kr 5,- for Web URL oppslag)
  • Bedriftsnett tillegg for API kr 5,- (faktureres direkte av operatøren)
  • Minimum total månedsfaktura kr 200,- (tilsvarer 3,5 brukere)
  • Volumrabatt: >50 brukere 10% rabatt. >100 Brukere 20% rabatt
  • Oppsigelsestid: Utløp av oppsigelsesmåned

Etablering av CRM-integrasjon

  • Standard etablering og opplæring for CRM-integrasjoner fra kr 2500,-
  • Spesialtilpasning av oppslag og andre funksjoner etter avtale eller timepris

Øvrige vilkår og lisensavtale

Opplysningen 1881


Opplysningen 1881 er Norges ubestridte beste tjeneste for eksterne katalogoppslag, og er derfor en naturlig del av vår SmartCall programvare som integrerer din telefon med dine dataprogrammer.

Med SmartCall og 1881 vil du få presentert informasjon om ukjente som ringer deg i et lite oppslagsvindu på din PC-skjerm, slik at du er bedre forberedt for samtalen, eller å kunne prioritere hvem du vil snakke med.

Illustrasjon SmartCall oppslagsvindu på din PC-skjerm. Her vist Når SmartCall og 1881 er integrasjon med SuperOffice. SmartCall støtter også andre CRM-systemer.

 

 

 

Spar tid i kundebehandlingen

 

SmartCall med 1881 funksjon kan også integreres med forskjellige kundebehandlingssystemer (CRM-systemer), blant annet SuperOffice CRMMicrosoft Dynamics CRM og Lime CRM, og en rekke andre systemer.

Når SmartCall med 1881 er integrert i kundebehandlingsystemet får du tilgang til en rekke tidsbesparende funksjoner, blant annet oppslag på kontaktkort, ordreregistrering og saksbehandling, samt mulig for Katalogsøk hvor du kan opprette kontaktinformasjon fra 1881 direkte i kundebehandlingssystemet. Dette gjør at du sparer tid på registreringsarbeid, og oppnår høyere kvalitet på registrerte kundedata.


Flere 1881 tjenester i SmartCall

1881 tjenesten i SmartCall inkluderer også:

  • Navn og adresse på innringer
  • Varsel om markedsføring/telefonsalg
  • Firmainformasjon (dersom firma)
  • Katalogsøk
  • Lagre 1881 informasjon i Outlook eller i kundebehandlingsystem (CRM)

Eksempel på bruk av SmartCall 1881 katalogsøk med oppretting av firma i kundebehandlingsystemet (CRM):

SmartCall SuperOffice integrasjon


SmartCall integrerer din vanlige bedriftsnett telefon med SuperOffice CRM og SuperOffice CS, slik at du kan spare tid og jobbe enklere.

Med SmartCall vil du kunne:

  • Starte telefonsamtaler ved å klikke på telefonnummer i SuperOffice (og alle andre programmer du har på din PC)
  • Få kontaktoppslag eller serviceoppslag i SuperOffice når kunder ringer deg
  • Få ekstern katalogoppslag fra Opplysningen 1881 når ukjente ringer deg, med mulighet til å opprette kunde i SuperOffice

SmartCall fungerer med SuperOffice CRM og CS Online G9, lokal 8.x web og Windows versjon, og  kan benyttes alle bedriftmobiler, IP-telefoner, Teams løsninger med telefoni i nettet til Telenor, Phonero og Telia (API integrasjon)


SmartCall oppslagsvindu

Når noen ringer din (mobil)telefon vil SmartCall presentere et oppslagsvindu nederst til høyre på din PC-skjerm med informasjon om hvem som ringer. Se bildet under.

Kontaktkort og/eller servicesaker kan åpnes automatisk eller ved å trykke på SuperOffice-ikonet i SmartCall oppslagsvindu. Trykker du på 1881 ikonet kan du lagre kontaktinformasjon fra 1881 til SuperOffice.

SmartCall oppslagsvindu kan også vise andre valgfrie data fra alle datafelter i SuperOffice, slik som kundekategori, status, omsetning, reskontro mv.

SmartCall Lime CRM integrasjon


SmartCall integrerer din bedriftsnett telefon med Lime CRM, slik at du kan jobbe enklere og kan yte enda bedre kundeservice.

Med SmartCall programvaren installert på din PC og Lime CRM vil du kunne:

  • Starte telefonsamtaler til kunder ved å klikke på telefonnummer i Lime CRM, og alle andre programmer du har på din PC
  • Når kunder ringer deg åpnes tilhørende kontaktkort i Lime CRM,  slik at du raskere kan være klar med informasjon, eller til å registrere et salg eller sak
  • Når ukjente, potensielt nye kunder ringer kan du enkelt registrere deres kontaktinformasjon i Lime CRM med informasjon fra Opplysningen 1881
  • Du kan få lagret en logg i Lime over alle inn og utgående samtaler med samtalelengde og tidspunkt samt et kort notat. Dette er linket mot bruker/ansatt og kunde 

SmartCall vil kort og godt sørge for at du vil spare tid og kan jobbe enklere 


SmartCall er laget for Lime CRM Online og Windows versjon, og fungere med alle bedriftmobiler, IP-telefoner, Teams og Skype for Business løsninger med telefoni i nettet til Telenor, Phonero og Telia (API integrasjon)


SmartCall oppslagsvindu

Når noen ringer din telefon vil SmartCall presentere et oppslagsvindu nederst til høyre på din PC-skjerm med informasjon om hvem som ringer. Se bildet under.

  • Er kunden registrert i Lime, vises Lime-ikonet i oppslagsvinduet.
  • Dersom innringer ikke er registrert i Lime vises navn og ikon fra 1881

Ved å trykke på Lime-ikonet åpnes tilhørende kontaktkort i Lime. Trykker du på 1881 ikonet kan du lagre kontaktinformasjon fra 1881 i Lime.

Du kan velge om SmartCall skal åpne kontaktkortet i Lime automatisk når kunder ringer, eller kun når du trykker på Lime-ikonet.

SmartCall oppslagsvindu kan også vise andre valgfrie data fra alle datafelter i Lime, slik som kundekategori, status, omsetning, reskontro mv.

 

 

 

SmartCall MS Dynamic integrasjon


SmartCall er en programvare som integrerer din telefon med Dynamics CRM, slik at du kan jobbe enklere og kan yte enda bedre kundeservice.

Med SmartCall programvaren installert på din PC og Dynamics vil du kunne:

  • Starte telefonsamtaler til kunder ved å klikke på telefonnummer i Dynamics, og alle andre programmer du har på din PC
  • Når kunder ringer deg viser SmartCall oppslagsvindu informasjon om innringer fra Dynamics, og kan automatisk åpne tilhørende kontaktkort i Dynamics
  • Når ukjente, potensielt nye kunder ringer får du kontaktinformasjon fra Opplysningen 1881, og du kan enkelt opprette kunden i Dynamics
  • Med inkludert katalogsøk fra 1881 får du tilgang til oppdatert informasjon, som kan benyttes til å opprette kunder i Dynamics

SmartCall vil kort og godt sørge for at du vil spare tid og kan jobbe enklere 


SmartCall fungere med alle bedriftmobiler, IP-telefoner, Teams og Skype for Business løsninger med telefoni i nettet til Telenor, Phonero og Telia (API integrasjon)


SmartCall oppslagsvindu

Når noen ringer din telefon vil SmartCall presentere et oppslagsvindu nederst til høyre på din PC-skjerm med informasjon om hvem som ringer. Se bildet under.

  • Er kunden registrert i Dynamics, vises data fra Dynamics i oppslagsvinduet.
  • Dersom innringer ikke er registrert i Dynamics vises navn og ikon fra 1881

Ved å trykke på Dynamics-ikonet åpnes tilhørende kontaktkort i Dynamics. Trykker du på 1881 ikonet kan du lagre kontaktinformasjon fra 1881 i Dynamics.

Du kan velge om SmartCall skal åpne kontaktkortet i Dynamics automatisk når kunder ringer, eller kun når du trykker på Dynamics-ikonet.

SmartCall oppslagsvindu kan også vise andre valgfrie data fra alle datafelter i Dynamics, slik som kundekategori, status, omsetning, reskontro mv.

 

SmartCall WEB URL integrasjon


WEB URL , eller URL basert weboppslag gjør at du manuelt eller automatisk kan få åpnet kontaktkort i ditt kunde- fagsystem når noen ringer deg. Funksjonen er er tilgjengelig i Fullversjon av SmartCall med abonnement på CRM integrasjon for Web URL Oppslag.

Selv om du benytter Web URL oppslag vil du alltid kunne trykke på 1881 logoen i oppslagsvinduet for informasjon fra Opplysningen 1881.

  • Ta kontakt med Nettsoft dersom det er ønskelig med spesialtilpasninger

Spesialtilpasninger


Vi tilbyr spesialltilpasninger og integrasjoner mot andre ERP og CRM/kundesystemer på forespørsel.

Ta kontakt på info@nettsoft.no

SmartCall med Kuando Busylight


Busylight er en flerfarget LED-lampe som er laget for å vise alle på kontoret når du er opptatt og ledig, slik at du unngår unødige forstyrrelser. Vår SmartCall programvare muliggjør trådløs API-integrasjon med mobiltelefoner, i tillegg til å støtte Microsoft Teams.

Trådløs mobil integrasjon i telefoner i bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia 

SmartCall sørger for at Busylight blir direkte integrert i bedriftsnettet ved bruk av godkjent API, slik at det ikke nødvendig med noen kobling mellom din PC og mobiltelefon.

SmartCall kan leveres til alle som allerede har en Kuando Busylight, eller vi kan levere Busylight til eksisterende SmartCall kunder. Busylight støtter også alle Microsoft Teams løsninger.


  • SmartCall Busylight støtter alle telefoner i bedriftsnettet til Telenor, Telia og Phonero med direkte API-integrasjon
  • Fungerer med alle Microsoft Teams løsninger (med/uten telefoni)
  • Busylight leveres med 3m kabel, og plugges inn i en USB port på brukers PC
  • Ønsker du å benytte Busylight for å vise status utenfor kontordør eller møterom kan kabellengde utvides til 60 meter med standard datakabel (cat5/Ethernet adapter)

Trenger du Kuando Busylight, eller har du fra før?

 

SmartCall kan benyttes med eksisterende Busylight, og eksisterende SmartCall kunder kan ta i bruk Busylight uten ekstra kostnad.

Modell Alpha til venstre og Omega til høyre.

 

Vilkår og priser

  • Krever status API fra Telenor, Phonero eller Telia (veil kr 5,-/mnd. per bruker)
  • Kuando Busylight inkludert 6 mnd. SmartCall abonnement kr 599,-
  • 6 mnd. SmartCall abonnement for deg som har Busylight kr 199,-
  • Busylight lampe for deg som allerede benytter SmartCall kr 445,- 

Standard månedsabonnement etter 6 mnd. kr 50,- (kr 60,- med CRM integrasjon)

Etter 6 mnd. vil Busylight fortsatt fungere, men øvrige SmartCall tjenester som CRM integrasjon og 1881 tjenester vil stoppe. Tjenestene kan enkelt aktiveres igjen dersom behovene skulle endre seg.


Teams mobil/status (presence)


Teams Mobile Presence Connector (TMPC) er en Nettsoft utviklet og produsert skytjeneste, som sørger for å overføre opptatt/ledig-status (presence) mellom Microsoft Teams og bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia.

Hovedfunksjoner:

  • Interne og eksterne Teams-forbindelser kan se når du er opptatt i mobilsamtaler (Busy i Teams), slik at du unngår unødvendige forstyrrelser i Teams
  • Bedriftsnettet og sentralbordet (dersom benyttet) kan se når du er opptatt i Teams, slik at du unngår å bli forstyrret med mobilsamtaler når du er opptatt i møter og samtaler
  • Funksjonene over kan leveres hver for seg eller samlet til samme månedspris
  • Skytjeneste integrert med Microsoft 365 og Bedriftsnett via API-er
  • Krever ingen serverinstallasjoner eller PC plug-ins
  • Krever ikke PSTN «summetone» i Teams (kun bedriftsnett avtale)

 

 

TMPC Teknisk klargjøring


Etter å ha gjennomgått teknisk klargjøring i dette dokumentet kan du sende inn bestillingskjemaet.


Generelt/Systemkrav

  • Bedriftsnettavtale hos Telenor, Phonero eller Telia
  • Microsoft/Office 365 Business eller Enterprise plan
    • Med eller uten PSTN «summetone» i Teams
  • Mulighet til å opprette en ulisensiert brukerkonto i MS365 som kan benyttes som servicekonto for TMPC
  • TMPC støtter bruk av MFA (to-faktor autentisering).
    • Krever trusted IP adresse mot Nettsoft TMPC server.
  • Ansattes mobil- eller fastnett telefonnummer må være registrert i MS365
  • Velg mellom å kun benytte mobilstatus i Teams, Teams-status til bedriftsnettet, eller begge deler (to-veis)
    • Ved opptatt i Teams blir mobilsamtaler viderekoblet ihht bedriftsnettets brukerinnstillinger for viderekoblinger
    • I Teams løsninger med PSTN telefoni vil det fortsatt ringe i Teams (selv om mobil er opptatt). For å unngå dette anbefaler vi at funksjonen «Busy On Busy» aktiveres i MS365

Viktig informasjon for Telenor MBN kunder

TMPC kan benyttes av bedrifter både med og uten PSTN «summetone» i Teams, og fungerer med SKL-Teams, og med alle andre leverandører som er knyttet til Telenor MBN via partner-IPT, Direct Routing/Operator Connect.

Tjenesten krever Nettsoft Status-API hos Telenor. Dette bestilles av din Telenor forhandler, eller direkte av Nettsoft. Dette API-et koster veiledende kr 5,-, og blir lagt til på alle aktive brukere i MBN avtalen og fakturert av Telenor.

MBN mobilstatus i Teams

Tjenesten krever kun at ansattes mobilnummer er registrert på deres brukerkonto i Microsoft 365.

Teams status i MBN

For bedrifter MED PSTN/fastnett telefoni i Teams

Bedrifter som allerede benytter telefoni i Teams (og mobil one-number) kan iverksettes TMPC-tjenesten uten spesielle tilpasninger, så lenge Teams brukernes fastnett nummer matcher aktiv brukerkonto i MBN.

For bedrifter UTEN PSTN fastnett telefoni i Teams

For Telenor kunder uten telefoni i Teams, kreves bestilling og registrering av et fastnett nummer på aktuelle brukere i MBN. Dette skyldes at Telenor kun støtter statusoverføring (push) mot et fastnett nummer i MBN, og ikke direkte mot brukerens mobilnummer i MBN.

Fastnettnumrene trenger ikke å brukes til noe annet, og vil kun være passive på brukerne i MBN. Det har ingen betydning hvilket telefonnummer eller nummerserie som tildeles brukeren i MBN.

Fastnett telefonnummer fra Telenor koster kr 3,20 per stk. per bruker måned, og leveres kun i serie á 10 nr. Faktureres på eksisterende MBN avtale.

Det er kun Nettsoft som kan bestille denne nummerserien fordi den må knyttes knyttes mot en virtuell terminal hos Nettsoft. Etter at numrene er levert, kan de tildeles brukere av bedriftens MBN admin, en Telenor forhandler, eller av Nettsoft (mot vederlag).

Det har ingen betydning hvilket telefonnummer som tildeles brukeren i MBN, og det er ikke nødvendig å registrere telefonnumrene på brukeren i Teams så lenge disse kontoene allerede er registrert med et mobilnummer.

 


Teknisk klargjøring

Teknisk klargjøring er nødvendig før du kan sende inn bestillingskjemaet som du finner i menyen til venstre.


1. Bestill status API-tjeneste hos din operatør

 

For at TMPC-tjenesten skal kunne kommunisere med bedriftsnettet må det aktiveres en status API-tjeneste hos din bedriftsnett operatør.
Ta kontakt med din bedriftsnett forhandler eller operatør for bestilling. Dersom API informasjonen ikke er registrert i bestillingskjemaet vil Nettsoft bestille APIet på vegne av deg/kunde.

Veiledende pris for API-et fra operatøren er kr 5,-/bruker/mnd.

API-kostnadene blir fakturert av operatøren og lagt til på alle aktive brukere i bedriftsnettet, uansett om de skal bruke TMPC-tjenesten eller ikke. Dette er bestemt av operatøren. Vi gjør oppmerksom på at det samme APIet kan benyttes parallelt i vår programvare SmartCall telefon og CRM integrasjon.


2. Opprett servicekonto for TMPC i MS365

 

For at TMPC-tjenesten skal kunne lese/skrive Teams-status fra alle brukere må det opprettes en «servicekonto» for tjenesten i MS365.

  • Opprett en ulisensiert konto. Kontonavn er valgfritt, men benytt gjerne navnet «Nettsoft Servicekonto» med e-post adressen nettsoft.servicekonto@dittdomenenavn.no
  • Lag et sikkert passord som IKKE må omfattes av regler for periodiske passordendringer. Passord kan om ønskelig endres senere i samråd med Nettsoft
  • Dersom bedriften benytter MFA (to-faktor autorisering) må det registreres en «trusted IP» i samråd med Nettsoft. Ta kontakt for info.

3. Kontrollere telefonnummer i MS365

Det må kontrolleres at alle Teams brukere som skal benytte TMPC-tjenesten er registrert med et mobilnummer og/eller fastnett telefonnummer i MS365, og at numrene matcher brukerkontoene i bedriftsnettet. Se spesielle krav for Telenor Bedriftsnett i innledningen.


4. Aktivering av TMPC tjenesten i MS365

Bedriftens MS365 administrator må aktivere tjenesten Nettsoft MS Services i MS365 ved å klikke på denne linken: https://ms365.nettsoft.no/
Det er viktig å aktivere tjenesten for alle i organisasjonen, selv om ikke alle skal bruke tjenesten.

Tjenesten kan aktiveres når som helst, men må utføres før innsendelse av bestillingsskjemaet.


Administrasjon av unntak fra tjenesten

Slik kan du administrere unntak fra tjenesten i MS365

Dette avsnittet gjelder kun for tjenesten Teams status til bedriftsnettet, og ikke for mobilstatus i Teams.

Dersom du ønsker å administrere unntak fra TMPC-tjenesten kan du organisere brukere i MS365 grupper som du/admin oppretter med navnene som vist under. Dersom du vil ha tjenesten på alle brukere med telefoni behøver du ikke opprette noen grupper.

OBS! Gruppenavnet må skrives korrekt som anvist.  Vi anbefaler at du kopierer navnet og limer det inn i MS365 gruppen du oppretter for å unngå skrivefeil

Nettsoft TMPC Her kan du registrere brukere som skal benytte TMPC-tjenesten Denne gruppen benyttes normalt dersom det er en mindre antall Teams brukere som skal være en del av TMPC tjenesten. NB: Man skal ikke opprette både «Nettsoft TMPC» og «Nettsoft TMPC Unntak» !

Nettsoft TMPC Unntak Her kan du registrere brukere som ikke skal benytte TMPC-tjenesten Denne gruppen benyttes normalt dersom flesteparten skal ha TMPC tjenesten men noen skal unntas og ikke være med i løsningen. NB: Man skal ikke opprette både «Nettsoft TMPC» og «Nettsoft TMPC Unntak» !

Nettsoft TMPC Unntak I telefonen Her kan du registrere brukere som har TMPC men ikke ønsker å overføre Teams status – I telefon

Nettsoft TMPC Unntak Ikke forstyrr Her kan du registrere brukere som har TMPC men som ikke ønsker å overføre Teams status – Ikke forstyrr

Nettsoft TMPC Unntak Opptatt Her kan du registrere brukere som har TMPC men som ikke ønsker å overføre Teams status – Opptatt

 

 

Priser og Bestillingskjema


Priser 

  • Månedspriser per aktive brukere
    • Inntil 100 brukere kr 10,-
    • 101-300 brukere kr 9,- (10%)
    • 301-500 brukere kr 8,- (20%)
    • 500- kr 7,- (30%)
  • Antall brukere beregnes hver måned etter antall aktiverte brukerkontoer med Teams i MS365. Kan reguleres. Se teknisk info.
  • Minimum totalt faktureringsbeløp fra Nettsoft er kr 200,- per måned
  • Bedriftsetablering kr 1500,- inntil 100 brukere. Forutsetter at kunde/forhandler har tilpasset tjenesten ihht. til teknisk avklaring. Etablering utover dette faktureres etter medgått tid etter gjeldende timepriser
  • Fakturering skjer per kvartal, og starter etter at tjeneste er satt i drift
  • Avtaletid – utløp av inneværende oppsigelsesmåned
  • Priser er oppgitt eks. mva.
  • Se Nettsoft øvrige vilkår
  • Status-API i Bedriftsnettet faktureres direkte av operatøren (veil kr 5,-)

Telefoni i Teams (NTC)


Vi er spesialister på Microsoft telefoni og mobile integrasjoner, og tilbyr løsninger for taleintegrasjon i Teams fra både Telenor, Phonero, Telia og utenlandske operatører.

Med telefoni i Teams kan ansatte velge mellom å ringe med sitt mobilnummer eller fastnett kontornummer fra sin PC/MAC, eller i Teams mobil App på nettbrett og mobil, fra hvor som helst. Dermed oppnår bedriften bedre tilgjengelighet og en enklere, tryggere og mer komplett kommunikasjonsløsning for ansatte og forbindelser.

Uavhengig leverandør med de beste løsningene

Et Google-søk på telefoni i Teams vil vise deg hvem som er ledende på dette i Norge. Det er ikke uten grunn at vi har produsert telefonløsninger for de største operatørene i Norge i over 10 år. Vi er en av svært få leverandører i markedet med kompetanse, erfaring og referanser innen IT, telekom og Microsoft telefoni. Kunder og IT-driftpartnere velger oss både på grunn av dette, men ikke minst fordi vi har et overlegent servicenivå, uansett hvor stor eller liten din bedrift er. 

Med Nettsoft som leverandør står din bedrift fritt til å velge eller blande operatører etter behov. Vi tilbyr alt i fra rådgivning og bistand til implementering av Telenor og Phonero/Telia telefoni i Teams, til migrering fra Skype for Business og andre telefonløsninger, og vi kan levere fullintegrert møterom med Teams Meeting Room.
I tillegg tilbyr vi unike integrasjoner med blant annet Teams status til sentralbord, automatisk nummeroppslag fra Opplysningen 1881, og mulighet for kontaktoppslag i eget kunde-/fagsystem.  

Telenor telefoni i Teams

Vi tilbyr både Telenors egen løsning for telefoni i Teams, kalt SKL-Teams, og vår uavhengige og egenproduserte tjeneste vi kaller Nettsoft Teams Connector (NTC).

For kunder som ønsker å ta i bruk SKL-Teams kan vi tilby bistand til integrasjon i Office365.

Ikke alle bedrifter kan eller ønsker å bruke Telenor SKL-Teams. Dette kan skyldes pris, dekningsproblemer (trenger flere operatører), restriksjoner i bedriftens Office365 løsning, eller rett og slett et ønske om å ha en uavhengig rådgiver, leverandør og support som ikke er begrenset til Telenor tjeneste- og serviceportefølje.

Vår NTC løsning er beregnet for slike bedrifter. NTC er fullintegrert med Telenor MBN på samme måte som SKL-Teams, men vi kan levere tale i Teams sammen med nyttige egenutviklede tilleggsfunksjoner og tjenester.

NTC leveres ofte i samarbeid med bedriftens egen IT-avdeling eller IT-driftspartner.

I begge løsningene utføres all administrasjon av telefonnummer, mobil- og Teams telefonibrukere, anropsstyring og eventuelt bruk av sentralbord er tilgjengelig via vanlig  nettleser samt mobil Apper.

Vi kan også tilby alt som har med administrasjon og tilpasninger av Mobilt Bedriftsnett, inkludert mobilabonnementer, SIM-kort samt alt av telefoner og tilleggsutstyr.

Phonero/Telia telefoni i Teams

Phonero produserer egen tale til Teams, som er integrert med deres Bedriftsnett løsning. Brukere kan velge å ringe med sitt mobilnummer (one-number) eller med fastnett nummer. All administrasjon av telefonnummer, mobil- og Teams telefonibrukere, anropsstyring og eventuelt bruk av sentralbord er tilgjengelig via vanlig nettleser samt mobil Apper.

Levering av Phonero/Telia taleintegrasjon i Teams innebærer at kunde, eller deres driftpartner selv implementerer dette i Office365. Vi er integreringspartner, og kan tilby bistand til dette arbeide. I tillegg kan vi levere telefonintegrasjon med ulike IT-systemer. Les mer under verdiøkende tilleggsfunksjoner.

Hvorfor velge telefoni i Microsoft Teams fra Nettsoft

  • Vi har fagkunnskaper og 30 års erfaring med IT-, telekom og mobile integrasjoner
  • Vi har produsert Microsoft telefoni for teleoperatører i over 10 år
  • Vi er sertifisert Microsoft partner
  • Vi er godkjent Telenor IPT-partner, API partner og forhandler
  • Vi er godkjent integrasjonspartner for Phonero/Telia
  • Vi tilbyr spesialutviklede løsninger for ulike integrasjoner
  • Vi krever ikke bedriftabonnement på mobiler (kun i one-number konsepter)
  • Vi kombinerer MBN med Office365 funksjoner for optimal funksjonalitet
  • Vi tilbyr inportering av alle eksisterende telefonnummer, eller få nye nummer
  • Vi kan kombiner våre løsninger med andre operatører for utenlandske telefonnr.

Unike og verdiøkende tilleggsfunksjoner

 

Nettsoft SmartCall
Telefonintegrasjon med bedriftens datasystemer

Vår egenutviklede programvare SmartCall gir økt funksjonalitet i Teams og kan integreres telefoni med bedriftens datasystemer.

Med SmartCall kan du klikk på telefonnummer i alle dataprogrammer og starte en Teams eller mobilsamtale, få automatisk nummeroppslag fra Opplysningen 1881, slik at du kan se navnet på ukjente som ringer deg, og du kan få kontaktoppslag direkte i bedriftens egne  kunde-/fagsystem, slik at du slipper å søke opp kunder som ringer. Dette sparer tid, og gjør at du kan yte bedre service.

Nettsoft Kalender Push
Automatisk Kalenderoverføring til MBN

Kalender Push er skybasert og installasjonsfri servertjeneste som løser to behov:

  1. Ansattes kalenderavtaler vises på MBN sentralbordet, slik at operatøren kan se når ansatte er opptatt.
  2. Ansatte kan få automatisk styrt viderekobling av telefonsamtaler når de er opptatt i møter, slik at de blir mindre forstyrret.

Kalender Push løser begge disse behovene, hver for seg eller sammen.

Kalender Push er godkjent av Telenor, og fungerer med Office365, lokale Exchange servere og Google Suite. 

Samtaleopptak / Voice Recording

Vil tilbyr ulike løsninger for samtaleopptak, enten bedriften bruker IP-telefoner, mobiler, Skype for Business eller Microsoft Teams, og vi tilbyr enkle løsninger for brukerstyrt opptak, og avanserte løsninger for bedrifter som er underlagt Finanstilsynets regelverk (compliance recording).

Zisson Wave kontaktsenter

Vi samarbeider med Zisson Wave, for de som ønsker en multikanal kontaktsenterløsninger.

Fordelene med telefoni i Teams


Mange bedrifter har i dag tilgang til Microsoft Teams uten telefoni eller mobile integrasjoner, noe som gjør at de ansatte må forholde seg til enda en kommunikasjonsløsning. Dermed oppnår bedriften nødvendigvis ikke de effektiviseringsgevinstene dette dataverktøyet egentlig er laget for. 

Med telefoni i Teams får bedriften samlet all bedriftskommunikasjon i én integrert løsning som gjør at ansatte kan jobbe enklere, tryggere og mer effektivt.

Telefoni i Teams kan leveres som en erstatning for en tradisjonell hussentral, eller fullintegrert med et mobilt bedriftsnett. Med Teams er det også mulig å løse flere tekniske behov, blant annet ved bruk av innebygget anropsstyring og ringemønster som forhindrer tapte anrop på mobiltelefoner, og som støtter flere agenter (50) og samtaler (200).

Dette får du med telefoni Microsoft Teams:

  • en IP-telefon/softphone som gir deg mulighet til å ringe eller motta telefonsamtaler på hvilken som helt terminal/enhet, fra hvor som helst.
  • Teams fungerer uavhengig av mobilen, og kan derfor gi økt trygghet mot feil i mobilnettet, dekningsproblemer eller feil på mobilen (tomt batteri/glemt/mistet)
  • Velg mellom å ringe med ditt mobilnummer (one-number), ditt kontornummer, eller valgfritt nummer (f.eks. supportnummer eller hovednummer))

Telefonfunksjoner

  • Spart tid ved å kunne klikk og ring fra telefonnummer i alle dataprogram (se SmartCall)
  • enklere å sette over telefonsamtaler til kollegaer eller andre uten å bruke mobilen
  • enklere å koble gruppesamtaler/møter
  • Mulighet for å ringe opp eksterne kontakter i møter og konferanser (som også kan ringe inn til konferansen via vanlig telefon)
  • La kolleger kunne besvare samtaler på dine vegne (representant) når du er opptatt

Teams Møtererom (Teams Meeting Room)

Med telefoni i Teams får bedriften bedre utnyttelse av møteromsløsningen Teams Meeting Room, som gjør at du også kan ringe eksterne fra møterommet.

Les mer her: https://www.nettsoft.no/moterom/

Ekstra tidsbesparende funksjoner med Nettsoft SmartCall

SmartCall er vår egenutviklede programvare, som sørger for å integrere både Teams og mobiltelefon med bedriftens egne datasystemer.

  • lar deg klikke og ringe fra telefonnummer i hvilket som helst dataprogram eller web-side
  • automatisk nummeroppslag fra 1881, slik at du kan se navnet på ukjente som ringer deg (uavhengig av telefontype/nummer)
  • mulighet for automatisk kontaktoppslag i ditt kunde-/ fagsystem (CRM) når noen ringer, slik at du slipper å søke de opp
  • mm

Les mer på www.nettsoft.no/smartcall


Nettsoft Kalender Push


Kalender Push er en Nettsoft produsert skytjeneste som automatisk overfører ansattes kalenderavtaler fra Microsoft 365 eller Google Workspace (Suite) til bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia.

Kalender Push løser to behov hver for seg, eller i en kombinasjon:

  • Bedriftsnett sentralbordet kan se når ansatte er opptatt/ledig fra møter og fravær i sine kalendre
  • Ansattes kalenderavtaler kan styre viderekobling av telefonsamtaler når ansatte er opptatt slik at de ikke blir forstyrret

Høydepunkter

  • Støtter Microsoft 365, Google Workspace (Suite) og lokale Microsoft Exchange installasjoner
  • Støtter overføring til bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia ved bruk av godkjente APIer
  • Leveres som skytjeneste uten behov for server- eller klientinstallasjoner
  • Automatisert aktivering og administrasjon av brukere (i MS365)
  • Tidsstyring for overføring av avtaler (for eksempel aktiv mellom kl 8 og 16)
  • Valgfri viderekobling av telefon når opptatt i kalender

Enkelt for ansatte – minimal brukeropplæring 

Ansatte registrerer sine kalenderavtaler som de er vant med i sitt foretrukne kalenderprogram (Outlook, Web, mobil). Avtalene overføres deretter automatisk til bedriftsnettet, med eller uten informasjon om hva avtalen inneholder.

 

Kalender Push teknisk klargjøring


Nettsoft Kalender Push er markedets enkleste og mest fleksible kobling mellom bedriftsnettet og firmaets Micrsoft365/Exchange Online eller Google Workspace (Suite) kalender.

  • Leveres som en skytjeneste, og krever ingen klient- eller serverinstallasjoner
  • Er godkjent for bruk i bedriftsnettet til Telenor, Phonero og Telia
  • Støtter Microsoft MFA (to-faktor autentisering)
  • Leser automatisk brukere og innstillinger fra kalenderserveren
  • Fungere automatisk for brukere ved at alle vanlige opptatt og fraværsavtaler overføres med mobil fraværsprofil «Ikke tilgjengelig» (kan endres)
  • Kan om ønskelig sørge for at kalenderavtaler aktiverer viderekobling til brukers mobile svartjeneste når de er opptatt.
  • lar brukere overstyre standard fraværsprofil «Ikke tilgjengelig» ved å skrive inn andre fraværskoder i kalenderavtalens emnefelt, noe som er nyttig dersom man ønsker å opplyse om annen type fravær. Se Brukerveiledning
  • Kan settes opp med tidsstyring slik at overføring av avtaler til MBN kun er aktiv i kontortiden.
  • Tidsstyringen kan sørge for at heldagsavtaler (ferie, syk) kun overføres i kontortiden, og at eventuelle viderekoblinger til mobil svartjeneste ikke er aktiv utenfor kontortid. Sluttidspunktet for heldagsavtaler følger kontortiden og repeteres daglig. Det blir derfor ikke opplyst om endelig sluttidspunkt for heldagsavtaler som løper over flere dager.

Tekniske krav

  • Bedriftsnettavtale hos Telenor, Phonero eller Telia
  • Abonnement på API for Nettsoft Kalender Push (eventuelt Status API)
  • Brukere må være aktiv bruker mobil eller fastnett/Teams
  • En tjenestekonto for Nettsoft, som kan lese data fra kalenderserveren (Impersonate konto)

 

Impersonate konto MS365

For at Kalender Push-tjenesten skal kunne lese ansattes kalenderhendelser i kalenderserveren må det klargjøres en tjenestekonto for dette.

Det kan være en eksisterende eller ny konto, og det kan være en standardkonto eller en administrativ (Impersonate) konto. Ta kontakt dersom det er ønskelig å benytte en vanlig brukerkonto som tjenestekonto for Kalender Push.

·  En konto som kan utgi seg for å være «Administrator», med rettigheter til å lese alle kalenderavtaler
·  Vil ha rettigheter til å lese alle brukere og kalendre på eksisterende og nye bruker.

  • Vi anbefaler bruk av Impersonate konto da det med denne kontotypen ikke er nødvendig å tildele rettigheter når det legges inn nye brukere i Exchange.
  • Passord må ikke utløpe. Ved eventuell endring må Nettsoft informeres om dette.

Les mer om oppsett av Impersonate konto for MS365

https://help.salesforce.com/articleView?id=000212263&type=1

Informasjon om tjenestekonto fylles inn i bestillingskjemaet.

Administrasjon av brukere

Med MS365/Google vil Kalender Push-tjenesten hente brukers telefonnummer automatisk, for å matche dette med kontoen i bedriftsnettet.
Automatisk administrasjon av brukere er ikke tilgjengelig for lokale Exchange installasjoner. Her må det benyttes et Nettsoft spesifisert regneark.

Dersom du ønsker å administrere brukere og unntak fra KALPUSH-tjenesten kan du organisere brukere i MS365 grupper som du/admin oppretter med navnene som vist under.

OBS! Gruppenavnet må skrives korrekt som anvist. 
Vi anbefaler at du kopierer navnet og limer det inn i MS365 gruppen du oppretter for å unngå skrivefeil

Nettsoft KALPUSH
Her kan du registrere brukere som skal benytte Kalender Push tjenesten
Denne gruppen benyttes normalt dersom det er en mindre antall kalenderbrukere som skal være en del av tjenesten

Nettsoft KALPUSH Unntak
Her kan du registrere brukere som ikke skal benytte TMPC-tjenesten
Denne gruppen benyttes normalt dersom det er en mindre antall kalenderbrukere som IKKE skal være en del av tjenesten. 

Nettsoft KALPUSH Viderekoble
Her kan du registrere brukere som ikke som standard viderekobling av samtaler

Nettsoft KALPUSH Viderekoble unntak
Dersom standard er at viderekobling er slått på for alle brukere, kan du legge inn brukere som ikke skal ha viderekobling.

Kalender Push Bestillingsskjema

IKT-løsninger (utstyr og tjenester)



Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

 

Datautstyr, mobiltelefoner og tjenester


Nettsoft har forhandleravtale med de fleste leverandører og distributører i markedet. Vi kan således levere de produktene du spesifiserer, eller vi anbefale produkter vi har best erfaring med.

  • PC, MAC og tilhørende tilleggsutstyr
  • Multifunksjonsskrivere og kopimaskiner
  • Microsoft365/Office365
  • Teams telefoni og mobile statusintegrasjoner
  • Teams lyd- og videoutstyr, Teams Meeting Room, HUB
  • Servere, egen serverhosting/VPS og Azure hybride løsninger
  • Nettverk, brannmur, switcher, profesjonelle Wi-Fi løsninger
  • Mobiltelefoner, nettbrett og tilleggsutstyr (godkjent Apple forhandler)
  • Alt av mobil/telefonitjenester fra Telenor (både forhandler og integreringspartner)
  • IP-telefonitjenester og ISDN konverteringsløsninger fra Unifon
  • Mitel Mivoice PBX og alarmløsninger for institusjoner
  • Internettforbindelse (fiber, DSL og mobilt bredbånd)
  • Serviceavtaler og Sikkerhetsavtaler inkludert overvåkning, backup, cybersikkerhet/antivirus
  • Online Backup av PC, servere og Microsoft 365

Egenutviklede- og egenproduserte tjenester

  • Fullintegrert Telenor Mobilt Bedriftsnett IP-telefoni i Microsoft Teams (uavhengig Direct Routing)
  • Teams-status og mobilstatus (precense) til Telenor MBN, Phonero- og Telia Bedriftsnett
  • Telefonintegrasjon i SuperOffice, Microsoft Dynamics, Lime CRM og mange andre CRM/kundesystemer
  • MS365/Exchange kalenderintegrasjon til Telenor MBN
  • Google Worksuite kalenderintegrasjon til Telenor MBN, Phonero og Telia Bedriftsnett

Anbefaling og kostnadsfaktorer

Ettersom vi kan levere det meste av utstyr og tjenester innenfor IKT vil vi kunne levere det bedriften selv spesifiserer, men vi vil også kunne anbefale alternativer basert på erfaring i egne og andre kunders løsninger.

Utgangspunktet for våre anbefalinger vil alltid bestemmes av din bedrifts behov, etter “må ha” og “beste praksis” prinsipper.

Pris på en leveranse avhenger av en rekke faktorer, som f.eks. hva slags programvare og tjenester den skal inneholde, og hvor de skal være plassert (kundeplassert, skytjenester eller hybrider).

Kapasitet, ytelse og feiltoleransekrav på utstyret samt lisensieringsmodeller er også faktorer som påvirker.

Det som imidlertid har størst innvirkning på prisen, er om systemene skal installeres på nytt eller gammelt utstyr, type programvare, 3de part leverandører, og mengden av data som skal overføres fra andre løsninger.

Ettersom det er så mange faktorer som spiller inn i en leveranse er det vanskelig å kunne gi en fast pris på en leveranse.
Våre installasjonspriser er derfor basert på et estimat, men basert på erfaring fra tilsvarende leveranser. 

I tilfeller hvor det er ønskelig med fastpris må vi enten få tilsendt en komplett kravspesifikasjon, eller vi må gjennomføre en fakturerbar foranalyse hvor vi må ta høyde for alle uforutsette elementer som kan oppstå. Erfaringsmessig vil en enklere behovsavklaring og gjennomføring være det rimeligste alternativet for mindre bedrifter.

Arbeidskostnader som oppgis i dette eller andre dokumenter du får fra oss er av ovennevnte grunner basert på estimater. Fakturering foregår alltid etter medgått tid, og du betaler ikke for arbeid som eventuelt skyldes feil eller forsinkelser i fra vår side.

Utstyret er priset etter dagens priser, men bestillingsdagens priser gjelder.
Ettersom både utstyrsspesifikasjoner og priser endrer seg hyppig kan disse ikke garanteres før bestillingsdag. Variasjonene kan skyldes endringer i spesifikasjoner, eller svingninger i valuta eller leveringsbetingelser fra produsenter og leverandører.

Utstyrspriser vil uansett bli gjennomgått på bestillingstidspunktet, og eventuelle avvik vil bli informert.

Abonnementstjenester/skytjenester har som oftest faste priser innenfor avtaleperioden.


Dersom det ikke er utarbeidet en detaljert kravspesifikasjon er det vanskelig eller nærmest umulig å sammenligne priser fra flere leverandører. Dette har bakgrunn i flere faktorer:

  • Foreslått løsning kan være designet forskjellig (kunnskapsnivå/erfaring)
  • Det kan være ulike spesifikasjoner på utstyret (selv om det tilsynelatende ser likt ut)
  • Ulike produsenter, kvaliteter og garantiperioder
  • Det kan tilbys forskjellige lisensieringsmodeller
  • Det kan være gjort ulike forbehold og forutsetninger til leveransen.

Elementer som påvirker arbeidsmengden og totalkostnad

  • Store datamengder som skal flyttes til ny løsning
  • Feil i data som skal flyttes (virus/korrupte filer)
  • Manglende informasjon om brukere, programvare og lisenser.
  • Feil og/eller dårlig ytelse på bruker PC-er
  • Manglende informasjon om administrasjon av Internett domenet
  • Arbeid med 3de part forretningsprogrammer og/eller dets leverandør
  • Feil i programvaredrivere for nettverksskrivere og annet nettverksutstyr
  • Lav linjekapasitet mot Internett
  • Dårlig ytelse, manglende funksjonalitet eller feil på eksisterende nettverksutstyr
  • Avbrudd som følge av spørsmål og bistand til brukere.

Microsoft365 / Office365

 


Microsoft365 / Office365 er i dag den beste, og mest solgte skybaserte løsning for kommunikasjon og systemprogramvare til bedriftsmarkedet.

Med Microsoft 365 kan bedriften både få levert alt i fra sikre, men enkle e-post løsninger på eget domene navn, og til komplette skybaserte eller hybride serverløsning, skylagring, telefoni, og mange andre apper for mer effektivt samarbeid til faste månedlige priser, uten å måtte investere i lisenser eller tenke på vedlikehold og oppgraderinger av lokal infrastruktur. Microsoft tjenestene og dine data er tilgengelig på alle enheter, fra hvor som helst.

Nettsoft er godkjent Microsoft partner, og CSP leverandør (Cloud Service Provider), noe som innebærer at vi i tillegg til å tilby profesjonell bistnad, kan være bedriftens lisensadministrator. Fordelen med dette er at bedriften slipper å betale sine 365-abonnementer med kredittkort, men får tilsendt faktura fra Nettsoft. Som CSP kan vi også levere lisenser du ikke får kjøpt med kredittkort.

Til Microsoft 365 leverer vi blant annet:

  • Profesjonelle og tryggere e-post tjenester for alle enheter
  • Office-pakken – alltid oppdatert på alle enheter
  • Fastnett PSTN telefoni og mobile integrasjoner i Microsoft Teams
  • Domene serverløsninger med hybride AAD integrasjoner mm.
  • Lisensadministrasjon og fakturering
  • Sikkerhetsløsninger, herunder MS365 backup av OneDrive og SharePoint, antivirus, cyber-sikkerhet mm.

Serviceavtale

Vi tilbyr Serviceavtale på MS365, som gir deg tilgang til prioritert bistand, når du trenger det.

Nettverk Infrastruktur

Hvorfor velge Nettsoft som leverandør

Det å velge IT-løsninger og leverandør handler ikke bare om kjøp av utstyr og programvare, men om å velge en samarbeidspartner med kompetanse, og som kan levere riktige og tilpassede løsninger til bedriftens behov i dag, og i fremtiden.

Utstyrsleverandører er det mange av, men det er ikke like mange leverandører som besitter den fagkunnskapen din bedrift trenger for at utstyret og systemene skal fungerer som det er tiltenkt, og at arbeidet utføres forskriftsmessig og effektivt.

Ved å velge en partner med rette fagkunnskaper, erfaring og servicenivå vil din bedrift oppnå bedre og mer stabile løsninger, og ikke minst raskere support når dere har behov for det.

Samarbeidspartneren skal forstå din bedrifts behov, og være et «kostnadsbesparende mellomledd» mellom din bedrift og leverandørene av utstyret og systemene.

Nettsoft er autorisert av mange utstyrsleverandører, og vi er registrert Microsoft Partner. Sertifiseringene innebærer at vi er godkjente spesialister i systemdesign, implementering og drift av Microsoft sine infrastruktur- og kommunikasjonsløsninger. Dette betyr at du som kunde vil ha tilgang til spesialister og de beste tekniske ressursene fra Microsoft, som kun er forbeholdt partnere som oppfyller Microsoft rigide krav til partnerens IT-tekniske utdannelse, dokumentert erfaring, økonomi og referanser.

Godkjenninger og sertifiseringer

  • Microsoft Certified Partner nr.: 1064462 (Silver/CSP-Cloud Service Provider)
  • Microsoft Office 365 Partner nr.: 589840
  • Microsoft Authorized Education Partner (AEP) nr v96302
  • Telenor Forhandler (Telekjeden)
  • Telenor API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • Telenor IPT-partner (produsent av IP-telefoni til Microsoft Teams og andre telefoniløsninger)
  • Phonero/Telia Microsoft Teams integrator (rådgivning og bistand)
  • Phonero/Telia API-partner (utvikling og integrasjoner)
  • SuperOffice API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Lime CRM API Partner (utvikling og integrasjoner)
  • Godkjent lærlingebedrift

Nettsoft leverer de fleste server- og nettverksbaserte løsninger, basert på din bedrifts behov.

Vi kan levere komplett infrastruktur, fra internettlinjer til brannmurer, switcher, datakabling,  og til profesjonelle- og administrerbare trådløse nettverk.

Server og servertjenester kan leveres på ulike måter som beskrevet her.

Microsoft 365 (Office 365)

Microsoft 365 er i dag den foretrukne og mest solgte leveransemodellen for systemprogramvare og kommunikasjon til bedriftsmarkedet. I våre leveranser vil vi alltid vurdere en eller flere slike tjenester dersom vi ser at det hensiktsmessig for løsningen til din bedrift.

Med Microsoft 365 kan bedriften både få levert domeneserverløsning, e-post, skylagring, samarbeidsløsninger og programvare til faste månedlige priser uten å måtte investere i lisenser eller tenke på vedlikehold og oppgraderinger.

Nettsoft er Microsoft CSP leverandør (Cloud Service Provider), som innebærer at vi i tillegg til å tilby profesjonell support, kan være bedriftens lisensadministrator. Dette betyr også at bedriften slipper å betale abonnementer med kredittkort, men får tilsendt faktura fra Nettsoft.

Kundeplassert løsning (on-premises)

Dette betyr at utstyr og systemer blir installert i bedriftens lokaler.

Dette har vært den tradisjonelle måten og levere løsninger på, men kombineres nå oftere med skytjenester pga. funksjoner og kostnadselementer.  Se kapittel for hybride løsninger.

Kundeplasserte løsninger kan være aktuelle for bedrifter med spesielle behov, eller for bedrifter som er underlagt offentlige krav til personvern og regulativer, lagring av sensitiv informasjon mv.

Skytjenester/nettskytjenester (online/cloud)

Skytjenester, eller online tjenester innebærer at systemer blir installert på servere i et internett tilgjengelig datasenter.

Fordelen med dette er at bedriften slipper å investere i lokal serverkapasitet, og kan spare penger i forhold til utstyrsinvesteringer, installasjonsarbeider og lisenser samt fremtidige kostnader til oppgraderinger, drift og vedlikehold.

Skytjenestene leveres ofte ferdig installert og kan enten være en e-post server, eller også telefonsentral, videokonferanseløsning, dokumentarkiv, kundebehandling, regnskap mv.

Trenden er at tradisjonelle IT-systemer etter hvert kun vil bli levert som skytjenester.

Med skytjenester betaler bedriften for bruk av tjenestene på abonnementbasis etter faktisk bruk av ressurser og antall aktive brukere i bedriften.

Private skytjenester fra Nettsoft (Privat Cloud/Virtuelle servere)

De fleste offentlige skytjenester er laget for å tilfredsstille generelle behov for mange kunder, og det er en del tjenester og systemer det ikke er praktisk å kjøre som offentlig skytjeneste. Eksempler på dette kan være ERP/regnskapssystemer og egenutviklede løsninger.

Det er viktig å være klar over at du med offentlige skytjenester (Azure) betaler for tidsbruk, bruk av kapasitet og ressurser. Det kan derfor være vanskelig å forutse de faktiske kostnadene på slike løsninger.

Av denne grunn tilbyr også Nettsoft egenproduserte skytjenester, også kalt «Privat Cloud», og som kan integreres med både kundeplasserte løsninger, og tjenester fra for eksempel Microsoft Office 365.

Et vanlig scenario i dag er at en bedrift leier Office 365 tjenester av Microsoft, men leier utfyllende kommunikasjon, servertjenester og driftstjenester fra oss.

Private skytjenester fra Nettsoft:

    • Windows serverutleie (multibedrift/multitenant) og privat dedikerte)
    • Terminalservere
    • Telefoni og mobile integrasjoner med Office365 (Microsoft Teams med telefoni)
    • Trådløse nettverksløsninger med sentral administrasjon
    • Antivirus
    • Online Backup
    • Overvåkning og driftstjenester

Hybride løsninger (kombinasjon av kundeplassert, privat- og offentlig skytjenester)

Det å koble lokale kundeplasserte servertjenester (eller private skytjenester) sammen med offentlige skytjenester kalles hybride løsninger.

Dette er løsninger for bedrifter som ønsker å benytte enkelte skytjenester, men samtidig har behov for lokal server for å kunne kjøre egne forretningsprogrammer lokalt. En lokal server kan også benyttes til å lagre data man ikke ønsker eller kan lagres i skyen (personvern).

Med hybride løsninger installeres den lokale serveren på en slik måte at den integreres med skytjenesten, slik at det oppnås en enhetlig pålogging, administrasjon og brukerkontroll.

Sikkerhetsløsninger



Det nye trusselbildet
Løsepengevirus, kapring av Office365 kontoer, Dropbox pishing mv.

Du har sikkert hørt og lest om fenomenet «Løsepengevirus» i media. Både privatpersoner og offentlige virksomheter har, og blir stadig oftere angrepet av dette. Blir en angrepet, kapres alle dine filer, som så kan bli kryptert, slik at du ikke få tilgang de igjen. Angriperne krever gjerne betaling i form av Bitcoin for å gi deg krypteringsnøkkelen for at du skal få tilbake filene, men Betaling er ingen garanti for at du får tilbake dine data.

Derfor er det viktig å tenke preventivt.

Vi har derfor satt sammen flere produkter og tjenester som skal beskytte deg og din bedrift bedre. En eller flere av disse løsningene kan inngå i våre serviceavtaler, slik at du også kan oppnå bedre service med raskere responstid og behandlingstid. Les mer om Serviceavtaler i menyen.

 

MS365/Office backup og MFA/to-faktor pålogging

For å unngå kapring eller sletting av dine Office365-data er det i hovedsak to sikkerhetsløsninger som kan bidra til å beskytte og kunne gjenopprette data dersom uhellet først er ute.

Office365 backup

Bedrifter benytter gjerne OneDrive og/eller Sharepoint for lagring av data. Dette er en tjeneste som gjør det enkelt å synkronisere data mellom bedriftens ansatte. Med disse tjenestene er det enkelt å få tilgang til dataene hvor som helst, og gjør det enkelt å bytte maskiner, da dataene automatisk blir tilgjengelig på den nye maskinen.

OneDrive og/eller Sharepoint har ingen sikkerhet mot virusangrep eller at noen kaprer en ansattes konto, for deretter å kryptere dataene for å kreve penger for å låse opp dataene. Det holder at en ansatt er uhelding, og alle bedriften data kan gå tapt.

For å unngå tap av data dersom noe uventet skulle skje vil vår Office365 backup løsning sørge for sikkerhetskopiering av E-post, OneDrive og SharePoint (fellesfiler).

MFA/To-faktor pålogging – Multi Factor Authentication

For å minimere risikoen for at svindlere forsøker å kapre ansattes MS365/Office-kontoer, er det viktig å innføre det som kalles MFA/to-faktor pålogging. MFA står for Multi-Factor Authentication, også kjente som to-faktor pålogging, og er en tjeneste som er inkludert uten ekstra kostnad i bedriftens MS356/Office abonnementer.

MFA er en påloggingsmetode de fleste kjenner fra pålogging til nettbanken, hvor du må oppgi informasjon fra en enhet som kun du besitter, f.eks. en kodebrikke eller bank-ID. Microsoft MFA benytter imidlertid en egen App du installerer på din mobil, som kalles Microsoft Authenticator. Denne appen kan lastes ned gratis fra din App butikk (Google Play/Apple App Store). Appen kan med fordel også benyttes for å sikre andre kontoer du har som f.eks. hos Google, Dropbox, Facebook og andre sosiale medier, da disse også har en (større) risiko for å bli kapret eller hacket av svindlere.

MFA sørger for at det ikke er mulig for andre å få tilgang til dataene o Office365 uten at du personlig har bekreftet pålogging via Authenticator appen (eventuelt SMS eller telefonnoppringing). For å unngå at mobilen/nettbrettet spør om kode hver gang den sjekker for e-post, er det vanlig at det settes opp noe som kalles et App-passord.

Det kan virke komplisert, men ta det rolig, vi hjelper dere å komme i gang med MFA.

 

Antivirus og cyberbeskyttelse fra SentinelOne

Truslene fra Internet endrer seg konstant. For å møte disse utfordringene tilbyr vi antivirus og cybersikkerhet fra den beste i klassen, SentinelOne. SentinelOne er laget for å beskytte mot både kjente og fremtidige trusler, og leveres i vår sikkerhetspakke som blir administrert av Nettsoft.

 

Firewall/brannmur og nettverkskomponenter fra Ubiquiti

For å oppnå kvalitet, kapasitet og sikkerhet i nettverket tilbyr vi utstyr fra selskapet Ubiquiti (utales:ubikviti), som vi har god erfaring med både fra hjemmekontoer, småbedrifter, og større institusjoner. Ubiquiti er en internasjonalt anerkjent leverandør av kommunikasjonsprodukter til private, bedrifter og telekomleverandører. Alt utstyr fra Ubiquiti samles i et felles løsning som kan administreres av Nettsoft.

Driftsavtaler utstyr


Våre driftsavtaler ivaretar vedlikehold av serverløsninger og lokalt installert infrastruktur.

Avtalen vil bidra til tryggere databehandling ved at alt av datautstyr blir samlet i et felles overvåkning- og sikkerhetssystem, som Nettsoft kan administrere for din bedrift.

En driftsavtale kan avhengig av utstyret inneholde en eller flere elementer av:

  • Systemovervåkning
  • Programvareoppdateringer
  • Backup løsninger
  • Cybersikkerhet

Ved å kombinere driftsavtalen med vår serviceavtale vil bedriften oppnå enda bedre service, med prioritet og raskere responstid samt 10% rabatt på våre timepriser, når samlet avtalebeløp overstiger kr 1500,- per måned.

 

 

  • Brannmurer, cybersikkerhet og backup
  • Trådløse Nettverk (WiFi)
  • Lokale servere og annet datautstyr
  • Skrivere og Multi Function Printer (MFP)
  • Bistand til IKT-ansvarlig eller stedfortredende
  • Totalansvar som bedriftens IKT-ansvarlig for bedrifter som ikke har dedikert personale

Serviceavtaler


Vår serviceavtale inneholder tjenester som gjør at bedriften får raskere tilgang til profesjonelle råd og bistand, akkurat når dere trenger det. 

Serviceavtalen spesifiseres etter ønsket behov og responsnivå, og hva slags utstyr eller tjenester som bedriften benytter.

Dette kan omfatte serviceavtale på:

  • Administrasjon og fakturering av lisenser til Microsoft/Office365
  • Microsoft Teams PSTN telefoni og Teams møteromsløsninger
  • Bedriftstelefoni fra Telenor MBN
  • Brannmurer, cybersikkerhet og backup
  • Trådløse Nettverk (WiFi)
  • Lokale servere og annet datautstyr
  • Skrivere og Multi Function Printer (MFP)
  • Bistand til IKT-ansvarlig eller stedfortredende
  • Totalansvar som bedriftens IKT-ansvarlig for bedrifter som ikke har dedikert personale

Serviceavtalen kan med fordel kombineres ved våre sikkerhetsavtaler, slik at vi også kan håndtere og administrere sikkerheten for bedriftens utstyr og forretningsdata.

Serviceavtale Bedrift og ansatte

Serviceavtale Telenor MBN


Nettsoft er forhandler og partner med Telenor, og tilbyr alle tjenester for kommunikasjon herunder Internett fiber, mobilabonnementer og mobilt bedriftsnett, kalt MBN.

Nettsoft har unik kompetanse på Telenor, fordi vi er de eneste i Norge som både er forhandler, produsent av IP-telefoni(Teams) utvikler av mobile integrasjoner. Dette betyr kort og godt at vi kan mer om løsningene til Telenor enn de fleste andre i markedet. Tom. Telenor selv kjøper tjenester av oss, de ikke produserer selv.

 

 

Serviceavtale MS365/Office


Med en serviceavtale på MS365/Office vil Nettsoft ivaretar teknisk bistand, og om ønskelig fakturering av tjenesteabonnementene hos Microsoft, slik at bedriften slipper å betale Microsoft med kredittkort. Som Microsoft partner har vi også tilgang til tjenester i MS365 du ikke får kjøpt med kjøpt med kredittkort.


Serviceavtale for MS365/Office inkluderer følgende:

  • Prioritet og raskere responstid
  • Administrasjon og fakturering av Microsoft tjenesteabo. (valgfritt)
  • Endring av brukerinformasjon i løsningen slik som navn, adresse telefonnummer etc.
  • Etablering av nye brukere på samme lisensplan
  • Endring av passord
  • Bistand til oppsett av mobiler og nettbrett (gjelder ikke ved bruk av IMAP eller POP tjenester).
  • Bistand til spørsmål om funksjonalitet*
  • Håndtering av eventuelt feilmeldinger mot Microsoft*
  • For Exchange/Outlook er oppsett av alias epost, distribusjonslister og fellesbrukere inkludert i avtalen. Eventuell import av mail og kontaktlister er ikke inkludert, men tilbys mot vederlag.

Priser og vilkår


* Gjelder spørsmål, saker og funksjoner som kan besvares omgående på telefon/epost/chat, og ikke krever større undersøkelser, kontakt med 3de part mv.  Se også våre avtalevilkår for ytterligere detaljer.

 

Serviceavtale Teams telefoni



Serviceavtale på vår tjeneste for telefoni i Teams inkluderer følgende:

  • Raskere prioritet og responstid
  • Bistand til enklere saker som kan løses via telefon eller e-post, herunder endring av passord og annen bistand til pålogging

Standard pris per bruker fakturert årlig kr 360,- (kr 30,-/mnd.)
Pris kan være omfattet av volumrabatter. Be om tilbud.

 

VPS - Virtuell Privat Server


Nettsoft VPS er navnet på vårservertjeneste beregnet for de som ønsker en enkel og driftssikker løsning for administrasjon av adgangskontrollsystemer på ulike lokasjoner. I dag benyttes løsningen av blant annet Salto Space (XS4), og Assa Abloy SmartAir, men den støtter i prinsippet all Windows og webbasert programvare.

Programvaren for adgangskontrollsystemet installeres på Nettsoft VPS (serveren), som kommuniserer med adgangskontrollens lokale dørkontrollere- og/eller kortkoderenheter via en spesialtilpasset mobil 4G ruter.

Med Nettsoft VPS trenger du ikke å forholde deg til IKT-tekniske utfordringer, og du vil ikke trenge hverken lokal internettlinje eller å investere i dedikert datautstyr. Ved at Nettsoft VPS er en dedikert løsning for adgangskontrollen, adskilt fra annet nettverk, vil du kunne unngå fremtidige problemer og feilsøking i et lokalt nettverk hvor mange annet utstyr, brukere og leverandører er involvert.

Enklere administrasjon

Du (eventuelt din leverandør) vil få sikker tilgang til administrasjon av adgangskontrollsystemet på Nettsoft VPS fra hvor som helst via Internettforbindelsen. Avhengig av programvaren kan dette være en webside du åpner i din nettleser, eller et Windows program du fjernstyrer via Remote Desktop (standard RDP).

VPS-tjenesten består sammenfattet av:

  1. En leid (hosted) Windows Server hvor du kan installere programvare for å administrere ditt adgangskontrollsystem. Se spesifikasjoner på side 4.
  2. En eller flere mobile ruter(e) som utplasseres på lokasjon hvor du har utstyret som skal administreres.
    Den mobile ruteren kan plasseres hvor som helst hvor det er mobildekning. Ved eventuelt dårlig dekning kan det leveres datakabler opp til 150m, fiberløsninger, eksterne 4G antenner og/eller alternativ mobiloperatør.

Dersom man ikke kan eller ønsker å bruke vår mobil 4G ruter, kan Nettsoft VPS under visse forutsetninger kobles mot lokal internettlinje og brannmur. Men levert med vår dedikerte mobile ruter blir løsningen mer forutsigbar ved at den ikke blir påvirket av eventuelle fremtidige endringer i lokalt nettverk eller Internettlinje. Det mobile mobilabonnementet som følger med ruteren, er i de fleste tilfeller rimeligere enn dedikerte Internettlinjer.

For ekstra lag av sikkerhet må du benytte en kryptert VPN-tilkobling for å få tilgang til Nettsoft VPS og programvaren.
Som standard benyttes Windows «SSTP» (innebygget i PC-er), og/eller mot tillegg «L2TP» for MAC/iOS.

Forenklet løsningsskisse

 

 

Mobil 4G ruter inkludert 5GB dataabonnement og overvåkning

Til løsningen leverer vi det som kalles «Enterprise grade» utstyr, eller enklere forklart en eller flere rutere som er designet for forretningskritisk kommunikasjon. Dette betyr at den er ekstra driftssikker, og at den kan leveres med doble mobiloperatørtilkoblinger for ekstra redundans (tillegg).

Den norskutviklede ruteren fra Celerway leveres ferdig tilpasset med mobilt dataabonnement, og med kryptert kommunikasjon med VPS. En VPS løsning kan leveres med flere rutere (flere lokasjoner).

Lokale dørkontrollere- og /eller kortkodeenheter tilkobles en av de fire ledige dataportene (Ethernet/RJ45). Ruteren kan om nødvendig utvides med flere switcher, fiber eller eksterne antenner.

Ruteren leveres som standard med SIM-kort og dataabo på 5GB fra COM4 (Telia nettet), men kan også leveres med Telenor, eller med begge operatører samtidig for maksimal redundans (2 SIM-kort plasser).


Priser og vilkår

VPS Tjenestebeskrivelse og teknisk info


 

Bestillingsskjema VPS


 

Suggest Edit