SmartCall systemkrav og forutsetninger


SmartCall er en PC-app som øker verdien av bedriftens kommunikasjonsløsning ved å tilføre tidsbesparende og nyttige tilleggsfunksjoner til ansattes eksisterende telefonenhet.

SmartCall kan benyttes sammen med mobile bedriftsabonnement fra Telenor eller Telia samt alle Skype for Business / Teams løsninger i markedet, uavhengig av leverandør og teleoperatør.

Generelle systemkrav:

  • SmartCall er en 32-bit PC-app som kan kjøre i Windows 32-bit og 64-bit miljøer
  • SmartCall kan foreløpig ikke kjøre på MAC/Apple maskiner
  • SmartCall kan kjøre i terminal- og Citrix miljøer. Ta kontakt for informasjon.
  • Du må ha lokale administrative rettigheter på din maskin for installasjon og oppdateringer, eller IT-ansvarlig må utføre dette for deg
  • Windows og/eller ditt antivirussystem må tillatte nedlasting og installasjon av eksterne apper.
  • Størrelse på app mappe etter installasjon er mellom 50 og 150MB, avhengig av om SmartCall er levert uten- eller med CRM integrasjon
  • Standard brukerinstallasjon tar ca ett minutt (kan deployes)

SmartCall med Telenor mobil


SmartCall er direkte integrert med Telenor Mobilt Bedriftsnett (MBN) via Internett, og fungerer med alle mobiltelefontyper og merker, inkludert tilknyttede IP-apparater/softphones.

  • For å kunne benytte SmartCall med Telenor, må ditt mobilabonnement være aktiv medlem av MBN.

Funksjonen klikk og ring (click to call) benytter ditt mobilnummer og personlig MBN passord, og krever ikke bruk av API. Denne informasjonen registreres i SmartCall innstillinger. 

For å kunne benytte funksjoner ved innkommende samtaler, slik som nummeroppslag hos 1881, eventuelt kontaktoppslag i CRM systemer kreves Telenor APIet "Nettsoft Status Push", som du bestiller av din mobilleverandør, Nettsoft eller Telenor. Påloggingsinformasjonen for Telenor APIet må sendes kundeservice@nettsoft.no for registrering i SmartCall administrasjonssystem, før funksjonen blir tilgjengelig for SmartCall brukerne. 

 

SmartCall med Telia mobil


SmartCall er direkte integrert med Telias Bedriftsnett via Internett, og fungerer med alle mobiltelefontyper og merker, inkludert eventuelt tilknyttede IP-apparater/softphones.

  • For å kunne benytte SmartCall med Telia mobil, må ditt mobilabonnement være medlem av Trådløs Bedrift.

Funksjonen klikk og ring (click to call) krever bruk av Telias kostnadsfrie API "Click to Call", som bestilles av din mobilleverandør eller av Telia direkte.     

For å kunne benytte funksjoner ved innkommende samtaler, slik som nummeroppslag hos 1881, eventuelt kontaktoppslag i CRM systemer ved innkommende mobilsamtaler kreves Telia APIet "CRM", som bestilles av din mobilleverandør eller av Telia direkte.

Påloggingsinformasjonen for Telia APIene må sendes kundeservice@nettsoft.no for registrering i SmartCall administrasjonssystem, før funksjonen(e) blir tilgjengelig for SmartCall brukerne. 

 

SmartCall med Skype for Business/Teams


SmartCall fungerer med alle Skype for Business / Teams-løsninger i markedet, uavhengig av leverandør og teleoperatør:

  • Skype for Business klienten og Office-pakken (Word, Excel mv.) på din PC må være 32-bit programvare, Office 2013 eller nyere. 
    Microsoft anbefaler ikke bruk av 64-bit Office programvare på PC-er. Klikk her for informasjon om hvordan du finner ut hvilken versjon du benytter. 

Klikk og ring fra telefonlinker (Web URL Tel) er standard i Skype/Teams-løsninger med telefoni. SmartCall tilfører en ekstrafunksjon som gjør det mulig å merke og ringe fra telefonnummer i alle dataprogram som ikke har støtte for å ringe fra telefonlinker.

Mobil integrasjon i SmartCall for Skype4b

SmartCall for Skype4b kan integreres med mobiler fra Telenor eller Telia, og muliggjør bl.a. mobilstatusvisning i Skype4b, og i visse løsninger Skype4b statusvisning til mobilt bedriftsnett samt andre nyttige funksjoner.

Dersom du skal benytte mobil integrasjon i SmartCall for Skype4b ditt mobilnummer være registrert i mobilnummerfeltet i bedriftens brukerkatalog/AD, eller du må registrere det selv i feltet for mobilnummer under personlige innstillinger i din Skype for Business/Teams klient.

Mobil integrasjon i SmartCall for Skype4b krever følgende API-er:

  • Telenor API: Nettsoft Status Push
  • Telia API: CRM